Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Manažeři a podnikatelé – zanícení hráči golfu. Jedno ze zažitých klišé a představ veřejnosti o způsobu, kterým šéfové firem tráví hlavní část svého volného času, má jeden háček. Přestože mezi špičkami českého byznysu jsou skutečně desítky milovníků gentlemanského sportu, škála koníčků manažerů je pestřejší a barevnější.

Ostatně, během posledních let se o svých koníčcích Ekonomu svěřily více než dvě stovky českých manažerů či podnikatelů. "Fanatických" golfistů mezi nimi byl jen zlomek. Jinak hobby šéfů firem zasahují do všech možných myslitelných oblastí: od sportů přes cestování či lezení po skalách, muzicírování, zahradničení, potápění či naopak skoky padákem až po sběratelství všeho druhu. Týdeník Ekonom ve vánočním dvojčísle vybral devět manažerů s nejzajímavějšími a nejoriginálnějšími koníčky a jejich příběhům se věnoval detailněji.

Šéf Seznamu Pavel Zíma například zachraňuje auta, která by jiní sešrotovali, analytik a investor Michal Šnobr staví velké stavby z lega a generální ředitel firmy Jablotron Dalibor Dědek rád jezdí na starých kolech.

Přestože jde o hobby z nejrůznějších oblastí, mají vybraní šéfové firem přece něco společného: ke svým koníčkům se uchylují, aby zahnali stres, odpočinuli si od byznysu, a mnohdy také proto, že výsledky jejich běžné profese nejsou hmatatelné a chybí jim manuální práce či možnost si na produkt svého snažení sáhnout. "Když vezmu večer do ruky kladivo, buším do kusu plechu a pozoruji, jak se proměňuje, je to něco hmatatelného. Jako technik to ke svému životu potřebuji," shrnuje šéf společnosti Seznam.cz Pavel Zima.

Stejně jako jsou rozdílné osobnosti špičkových manažerů nebo podnikatelů, nelze jednoduše zobecnit ani jejich záliby. Jinak řečeno – neexistuje nic jako typický "manažerský koníček". Je ale možné třídit hobby hybatelů českého byznysu do několika základních skupin. Jaké to jsou?

První skupinu tvoří šéfové, kteří milují adrenalin. A rádi si užívají působení tohoto hormonu i ve volném čase. Ve druhé skupině figurují sportovci. Liší se snad jen v tom, zda provozují kolektivní sporty, nebo sportují individuálně. Třetí podmnožinou jsou pak šéfové firem se sklony k umění. Zřejmě nejběžnější jsou z tohoto pohledu muzikanti.

Zdaleka ne všichni šéfové či majitelé firem ale umějí ve svém diáři najít dostatek prostoru pro únik od každodenní reality ke sportu nebo jinému, ať už více či méně tradičnímu koníčku. Fakt, že jich není vůbec málo, ostatně potvrzují i některé průzkumy.

Například společnost Touchdown, která oslovila několik stovek manažerů v Česku, v rámci svého průzkumu zjistila, že téměř dvě třetiny šéfů pracují více, než je obvyklých osm hodin denně. A na dovolené běžně pracovní záležitosti vyřizuje téměř 70 procent z nich.

Tito manažeři jsou na nejlepší cestě zadělat si na potíže. Nejprve se projeví podrážděností a nervozitou, mohou ale přerůst ve fyzické neduhy – špatným spánkem počínaje a kolapsem konče. "Pokud nemá manažer kromě práce i volný čas, hrozí, že se z toho zblázní," shrnuje psycholog Ivan Douda.


 

obalka Ekonom 2014 51 52Jaké netradiční koníčky provozuje generální ředitel developerské firmy Ekospol Evžen Korec, headhunter Jakub Kuvik, generální ředitel 2N Telekomunikace Oldřich Stejskal a dalších šest známých českých manažerů?

Odpovědi najdete ve velkém vánočním dvojčísle týdeníku Ekonom. Objednat si jej můžete i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání i na iPadu a iPhonu a tabletu Samsung.