Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Maserati Ghibli SQ4

Motor: přeplňovaný zážehový šestiválec
Objem: 2979 ccm
Výkon: 301 kW (410 k)
Toč. moment: 550 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 4,8 s
Max. rychlost: 284 km/h
Komb. spotřeba: 10,5 l/100 km
Rozměry: 4971 x 1945 x 1461 mm
Cena: 1 966 500 korun bez DPH

Manažerský sedan. To je v Evropě v drtivé většině dieselem poháněný model německé luxusní značky, se kterým si mnoho zábavy na silnici nelze užít. Maserati se ale rozhodlo vsadit na jinou kartu. Jeho Ghibli jede do vyšší střední třídy s velmi silným motorem a hlavně nekompromisními jízdními vlastnostmi. Je to výzva, kterou přijmou jen řidiči s největším sebevědomím.

Svalnaté tvary, agresivní maska s trojzubcem a dechberoucí zvuk jako z opravdového sporťáku. To byla vždy lákadla vozů značky Maserati. Ghibli na tom není jinak, jen přichází s o něco menšími rozměry, aby mohlo začít soutěž v segmentu vyšší střední třídy. Soupeři nejsou žádní začátečníci, ale hvězdy tohoto segmentu německé provenience. Jde o Audi A6, Mercedes-Benz třídy E a BMW řady 5. Na boj s takovými modely je třeba mít velké charisma.

A toho má Ghibli na rozdávání. Za vozem se otáčejí lidé, ať už kvůli vzhledu, nebo zvuku motoru. Parádně vypadají bezrámové dveře a kabina se povedla na výbornou. Samozřejmostí jsou luxusní materiály, tedy kůže a dřevo. Palubní desku pak zdobí ručičkové hodinky, což je další symbol luxusního prostředí. Jedinou pihou na kráse je jen multimediální systém s dotykovou obrazovkou. Maserati evidentně nezbyly prostředky, aby si pořídilo lepší zařízení, a tak řidiče bude na cestách navigovat mapa Garmin. Tedy ta samá, kterou je možné pořídit za pár tisícovek v každém elektru.

Je pravda, že většina zákazníků u auta v této třídě hledá třeba adaptivní tempomat, head-up displej a další vylepšení. Nic z toho Maserati nemá, na druhou stranu ale nabízí zase to, co nemá většina ostatních - bezprostřední zábavu za volantem. Platí to zejména pro testovanou verzi, která je absolutní špičkou. Model SQ4 totiž pohání dvakrát přeplňovaný benzinový šestiválec s třílitrovým objemem, který dosahuje výkonu 430 koní. Pohon všech kol řešený mezinápravovou spojkou dodala firma Magna Steyr a automatickou převodovku s osmi stupni zase ZF.

Jak jezdí Maserati Ghibli? Podívejte se:

Maserati do Ghibli montuje obrovský volant, což ale nemění nic na tom, že se za ním bude majitel většinu času bavit. Projížďky zatáčkami jsou radostí, auto se ovládá přesně. Pohon všech kol neznamená úplně neutrální chování, což řidiče přiměje k citlivějšímu zacházení. Díky dvojitému přeplňování je nástup silného točivého momentu rovnoměrný, a navíc vydrží prakticky v celém spektru otáček.

Zrychlení je proto dílem okamžiku, stovka autu zabere 4,8 sekundy, maximálně uhání 283 km/h. Automat je bleskový a lze řadit i velkými kovovými pádly pod volantem, která jsou přichycena na sloupku řízení, a tak se v nich řidič neztratí ani při zatáčení. Ghibli má bezesporu DNA opravdového italského vozu.

Je jasné, že takto nastavený vůz vyhecuje každého k rychlé jízdě bez ohledu na spotřebu. Udávaných 10,5 litru benzinu na 100 km je proto spíše nereálných. Ekonom se dokázal s autem pohybovat v okolí 16 litrů, ale při ostré jízdě lze snadno překročit dvacítku.

Z tohoto důvodu nemůže manažer očekávat, že se mu podaří u firmy prosadit takový model do vozového parku. Ghibli proto zůstane volbou pro fajnšmekry a přímo majitele firem, kteří na spotřebu nehledí a chtějí si užít při cestování z jednání na jednání. A ušetřit nelze ani na pořizovací ceně.

S testovaným motorem auto vyjde minimálně na 71 300 eur, což je 1 966 500 korun bez DPH. Srovnatelná konkurence je o poznání levnější. Ale u exkluzivních hodinek také o cenu na prvním místě nejde. A majitelé Ghibli budou mít pocit výjimečnosti už jen díky tomu, že se jich letos v Česku prodá okolo 40. Elektromobily chtějí do firemních garáží