Ekonom přes SMS

Novinka! Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Renault Twingo, který se poprvé objevil v roce 1992, se stal ikonou malých městských aut. Získal si obrovskou oblibu a ještě dnes ho v hojném počtu potkáme nejen v ulicích Paříže, ale i Prahy. Aktuální novinka je třetí generací tohoto modelu a dočkala se radikálního přepracování. Vůbec poprvé vyjíždí s motorem vzadu a poháněnými zadními koly.

Když před 22 lety vyjelo Twingo poprvé na silnice, všichni u něj oceňovali jeho povedený design. V tomto směru se novinka neodklonila od svého předka. Naopak, budoucí majitel si může pohrát s barevnými kombinacemi, jak je libo, a výsledkem je auto, které jen tak někdo nepřehlédne. Na první pohled je také patrné, že se designérům podařilo do posledního centimetru využít malou městskou platformu - například příď je nebývale krátká. Celé auto ovšem působí i o něco větší, než ve skutečnosti je.

Předností minulého Twinga byla jeho prostornost a také variabilita, která si do něj našla cestu z větších rodinných vozů. Ocenitelná byla hlavně zadní posuvná sedadla, která zvětšovala kufr na úkor prostoru pro posádku. Vzhledem k nové koncepci už u aktuálního modelu nic takového není a pod podlahou kufru je pouze kryt motoru. Nutnosti, jako jsou lékárnička nebo rezervní žárovky, pak bylo třeba rozmístit různě po interiéru.

Interiér je podobně hravý jako exteriér. Dostal i několik vtipných řešení, jako je například odnímatelná krabička na drobnosti před řadicí pákou nebo jakási kabela místo schránky před spolujezdcem. Šikovně jsou vymyšlené i držáky na větší předměty v zadních dveřích. Ostatně, sluší se zmínit, že nové Twingo je na rozdíl od svých předchůdců pětidveřové, což mu určitě přihraje více klientů. Vybrané lakování vozu se uvnitř opakuje na dekorech, pěkně vypadá volant a auto je vybaveno i držákem na mobil nebo navigaci.

Testovaný model přijel se základním motorem 1.0 SCe s výkonem 70 koní. Ekonom očekával, že se jednotka uložená vzadu bude chovat kultivovaně, bohužel ale o sobě dávala vědět docela často. Při stání na neutrál vibrovala, jako by nešlo o vůz, ale spíš o skútr. Velmi nízký točivý moment 91 Nm pak už jen podtrhuje vlažnost motoru, jehož vytočení trvá velmi dlouho. Není třeba podotýkat, že právě ve vyšších otáčkách teprve docházelo k určitému oživení.

Druhý motor z nabídky, přeplňovaný 0,9 TCe s výkonem 90 koní, by byl určitě mnohem živější. Sžije-li se řidič s motorem, bude nakonec cestování po městě poměrně příjemnou záležitostí. Twingo není ani přirozený sprinter, který by byl při startu od semaforu první. Do karet mu ovšem hraje řízení, které si může díky chybějícímu motoru vpředu dovolit pořádný rejd. Auto se tak otočí na pětníku a manévrovat s ním je velmi snadné.

Řada zákazníků, zejména pak v Česku, bude patřit mezi ty, pro které bude Twingo bez ohledu na jeho určení jediným autem do rodiny. Ti by ale rozhodně neměli sáhnout po testovaném motoru, protože jakmile maličký Renault opustí bezpečí metropole, stává se prakticky štvanou zvěří. Chybějící točivý moment má za následek nemožnost předjíždění. Na dálnici je sice možné na tempomatu nastavit 140 km/h, auto na takovou rychlost dosáhne ale pouze na rovině.

Dojem po týdenním testu je spíše rozpačitý. Twingo je do města ideálně malé i mrštné, jen spotřebou 6,5 litru příliš neoslní. Na dálnici je pak až nebezpečně nepoužitelné. Jediným řešením je zvolit silnější motor. A pokud by někomu nevyhovoval design vozu, může si pořídit nový Smart. Vypadá jinak, ale technika včetně podvozku je stejná.

 

Tabulka technických parametrů
Renault Twingo 1.0 SCe

Motor: zážehový tříválec
Objem: 999 ccm
Výkon: 52 kW (70 k)
Toč. moment: 91 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 14,5 s
Max. rychlost: 151 km/h
Komb. spotřeba: 4,5 l/100 km
Rozměry: 3595 x 1646 x 1554 mm
Cena: 214 900 korun včetně DPH

Související