Tomuto paradigmatu se přizpůsobují rovněž výrobci automobilů. Mnozí se už ani nesnaží předstírat, že je jejich dílo elegantní či praktické, ale všemi způsoby naznačují, že je nápaditě svěží, vyvolává silné emoce a cílí na dynamické mladé zákazníky.

V zásadě lze tento postoj pochopit, protože konzervativní stará generace vždy nakonec vymře a progresivní nové pokolení slavně zvítězí. Jenže v byznysu nejde jen o to, komu se budou auta prodávat za dvacet let, ale také o to, kdo si je kupuje dnes. A pokud někdo svůj fokus na mladou generací přežene, hrozí mu, že místo zisků začne počítat škody.

Typickým příkladem byl model Chevrolet Spark. Malé vozítko vzniklo evolucí automobilu Daewoo Matiz, jehož vkusnou, milou a střízlivou karosérii připravilo studio Italdesign Giorgetta Giugiara. Původní Matiz se na rozdíl od ostatních automobilů značky Daewoo výborně prodával i v Evropě.

Po vstupu amerického koncernu GM však jihokorejské minivozy dostaly nejen značku Chevrolet, ale také zcela nové tvary. Ty byly agresivně dynamické, dravé, odvážné, futuristické, plné silných emocí, údajně odpovídaly vkusu technologické generace – a na trhu propadly. Novou generaci neoslovily a starší totálně zklamaly.

Podobnému nebezpečí se vystavuje každý, kdo nezná svého zákazníka. Problémem ovšem je, že dnes jednotný evropský trh donedávna jednotným nebyl. Platové rozdíly zůstávají obrovské, takže stejné auto míří v různých zemích na dosti odlišné skupiny klientů.

Minivozy a malá auta si v západoevropských státech najdou dost mladých zákazníků, ale v tuzemsku si je kupují hlavně lidé starší padesáti let. Ti, kteří si spočítali, že v důchodu bude každý ušetřený litr paliva dobrý. Často přitom bydlí ve starších domcích se starší garáží, do které se současné vozy střední třídy na šířku ani nevejdou, takže jim nic jiného nezbývá. Na nějaké dynamické kreace a extravagance přitom nejsou zvědaví.

To bude značný problém nové generace "kolínských trojčat". A také Škoda Auto by se měla dost zamýšlet, jak udržet zájem českých privátních zákazníků o přicházející třetí generaci modelu Fabia. Ale možná, že si s tím automobilka moc starostí dělat nebude. Vždyť postavení fabií v tuzemských firemních flotilách ještě dlouho zůstane zcela neotřesitelné a privátních zákazníků zde není tolik, aby o ně usilovně bojovala.

Související