„Meziročně jsme na této trase u našich zákazníků zaznamenali téměř 20procentní nárůst přejezdů,“ potvrzuje Aleš Průžek, vedoucí oddělení trajektů a nadrozměrných přeprav společnosti DKV Euro Service. Stejnou situaci hlásí i přístav Dover, kde trajektová přeprava nákladních vozidel meziročně vzrostla o 9,6 procent.

„V poslední době byl zaznamenán velký nárůst snah ilegálních imigrantů o přejezd Lamanšského průlivu do Velké Británie. Nejznámějším případem je jejich přímý útok na přístav Calais a neúspěšný pokus hromadně proniknout na palubu lodi,“ konstatuje Aleš Průžek.

Úřady proto požadují, aby byla všechna nákladní vozidla, která přejíždějí přes Lamanšský průliv, zabezpečována při čekání v kolonách lany TIR a zámky.

„Řidiči, kteří nemají účinný systém, který by bránil vstupu nežádoucích osob do vozidla, nebo jej nepoužívají správně, jsou pokutováni částkou až 2000 liber za každého nalezeného ilegálního imigranta. Zároveň však musí nyní všichni počítat s přísnější kontrolou před, během a po odbavení vozidel,“ upozorňuje Průžek.

Firma DKV Euro Service, která poskytuje agenturní zajištění trajektů a jejich knihování v podstatě mezi všemi ostrovy nebo poloostrovy a kontinentální Evropou, proto doporučuje dopravním firmám tento problém nepodceňovat. Důležité je, aby řidiči neustále kontrolovali úložný prostor a všechny zabezpečovací prvky či zámky, obzvláště po opuštění vozu nebo v průběhu bezpečnostních přestávek.

Zároveň doporučuje řídit se radami britské vlády a dodržovat následující pravidla určená řidičům:

1. Každý řidič by měl od svého zaměstnavatele před cestou obdržet písemný návod k zabezpečení vozidla a kontrolní seznam.

2. Řidič by měl sledovat nakládání vozidla a zkontrolovat, že se dovnitř nedostala žádná neoprávněná osoba.

3. Dále by měl ověřit stav plachty, stěn nebo dveří a případná poškození zaznamenat do kontrolního seznamu.

4. Po naložení nákladu je třeba okamžitě zabezpečit vozidlo a uzamknout příslušné zámky. U vozidel s nákladovým prostorem krytým plachtou se doporučuje zajistit plachtu kvalitním lanem, robustním zámkem nebo plombou a číslo plomby zaznamenat na kontrolní seznam.

5. Zkontrolovat by se měly také aerodynamické deflektory, nápravy i všechny další úložné prostory, a je-li to možné, též je zabezpečit zámkem.

6. Při každé zastávce a před vstupem do Velké Británie je nutné průběžně kontrolovat neporušenost vozidla a zabezpečovacích prvků, ale i všechna místa, která by mohla sloužit jako úkryt.

7. Pokud nebylo možné vozidlo zabezpečit, měl by řidič před vstupem do Velké Británie opět důkladně zkontrolovat náklad a nákladový prostor. Všechny kontroly se zaznamenávají do kontrolního seznamu.

8. V případě podezření, že někdo bez povolení vstoupil do vozidla, je třeba tuto skutečnost neprodleně oznámit policii nebo místním úřadům.

Související