Zákon o veřejných zakázkách zůstává tvrdým oříškem. Byl už dvacetkrát novelizován a úpravám není konce. Schvaluje se další úprava a od roku 2016 má dokonce platit úplně nová norma. Vše se točí v kruhu.

Před dvěma lety se paragrafy s tvrzením o nutnosti bojovat proti korupci podstatně zpřísnily. Teď je na pořadu dne liberalizace, na niž tlačí jak firmy, tak mnozí státní úředníci i samosprávy.

Vše se přitom děje pod tlakem Evropské unie. Ta donedávna upozorňovala hlavně na nepořádky při rozdělování bruselských dotací, teď ale povoluje šrouby ve snaze rozhýbat na starém kontinentě ekonomiku.

Pro větší svobodu podnikání je jak ministerstvo pro místní rozvoj, tak ministr financí Andrej Babiš či premiér Bohuslav Sobotka.

O složitosti celé věci nicméně svědčí protichůdná vyjádření prezidenta Miloše Zemana. Ten na jedné straně prohlašuje, že v zemi chybí odvaha k investicím, na druhé odhaduje, že zhruba třetina veřejných zakázek byla v minulosti rozkradena.

Navíc se ani úřady nedokáží opřít o tvrdá data a místo toho tvrdí, že není možné vyčíslit, kolik korupčních případů přísná legislativa odvrátila, a ani to, o kolik evropských peněz se vinou složitého zadávání přišlo.

Na základě statistiky se přitom zdá, že za poklesem veřejných zakázek není ani tak přísná legislativa jako ekonomické problémy a snaha předchozích vlád o rozpočtové úspory. Což ovšem neznamená, že problém neexistuje: vždyť například objem veřejných zakázek pro malé a střední stavební firmy se podle zjištění Centra aplikované ekonomie mezi lety 2009 a 2013 snížil z 35 na 15 miliard korun.

Uvolnění zákona ale nebude mávnutím kouzelným proutkem. Na jedné straně se zadávání veřejných zakázek má liberalizovat - nebude už například vadit jeden uchazeč o dodávku a zřejmě výrazně naroste limit pro zvýšení již vysoutěžené ceny. Nebude už mít takový protikorupční náboj jako dřív.

Jenomže neodpovědnému nakládání s veřejnými penězi má podle vlády v budoucnu bránit podstatně přísnější zákon o finanční kontrole, který právě sepisují na resortu financí. Ten opět bude viset jako Damoklův meč nad všemi zadavateli, přičemž závažné pochybení, pod nímž bude stát konkrétní podpis, se může stát relativně rychlou cestou do vězení.

Bude za těchto okolností, podobně jako dnes, chtít nějaký starosta rozhodnout jinak, než že dá přednost nabídce s dnes tolik kritizovanou nejnižší cenou?