„Při současné stavební aktivitě na hlavních dopravních tepnách je riziko střetů se stavební technikou pracující na silnicích poměrně vysoké. Klasické bezpečnostní prvky řidiči občas přehlédnou. Jde také o náš krok ke zvýšení bezpečnosti práce zaměstnanců na stavbách, řidiče tyto pásy donutí dříve brzdit,“ říká Soňa Křítková, pověřená vedením ŘSD ČR. „Věříme, že výstražné prahy sníží počet nehod na rekonstruovaných úsecích řádově o desítky procent,“ dodává. 

Výstražné prahy jsou dvoumetrové pásy z polyuretanu vyztuženého skelným vláknem o výšce 2,5 až 3 cm. Mají žlutou reflexní barvu a jsou opatřeny odrazkami. Prahy mají obdobnou texturu a přilnavost povrchu jako vozovka. 

Tyto pásy jsou používány již 25 let. Používají se povinně v Nizozemsku, řidiči se s nimi mohou setkat i v Německu, Švýcarsku či Rakousku. Prahy se umisťují do vzdálenosti 100 až 150 před signalizační tabule upozorňující na práce na silnici. Při jejich přejetí je řidič velmi zřetelně upozorněn a má šanci zastavit nebo se vozíku vyhnout. Zároveň řidiče nijak neomezí, lze je bezpečně přejet i rychle jedoucím motocyklem. 

Ve větším počtu se začnou výstražné prahy používat na všech dálnicích a některých rychlostních silnicích již v průběhu srpna.

 

Související