Sociální demokraté chtějí na podzimní dvojí volby vynaložit kolem 60 milionů korun, nejvíc ze všech. Ostatní strany tvrdí, že za kampaň utratí řádově skromnější finanční obnosy.

Výdaje TOP 09 by měly mírně překročit 11 milionů, komunisté jich utratí rovných deset. KDU-ČSL a Úsvit vynaloží zhruba o dva miliony méně. Neparlamentní svobodní, kteří nedávno uspěli ve volbách do Evropského parlamentu, chtějí dát na kampaň 5,5 milionu.

ČSSD vydá podle svého místopředsedy pro hospodaření Martina Starce na volby do obcí a měst 35 milionů korun, o deset méně chce utratit za kampaně kandidátů do Senátu. "Povedeme určitou centrální kampaň, která bude říkat něco o tom, co ČSSD ve vládě dělá," naznačil ústřední tajemník strany Michal Kucián. Doplňovat ji bude prezentace jednotlivých kandidátů v regionech.

Intenzivní kampaň pod heslem "Měníme zemi k lepšímu" chtějí sociální demokraté spustit na konci srpna. Zapojit by se do ní měli i čelní představitelé strany včetně premiéra Bohuslava Sobotky. Ten také navštíví všechny senátní obvody. Oproti předchozím předvolebním kláním bude ČSSD tentokrát klást větší důraz na využívání sociálních sítí, sáhne ale i po osvědčených prostředcích, jako jsou billboardy a inzerce v tisku.

Podobnou strategii volí i vládní lidovci, kteří oficiální kampaň zahájí 1. září. Důraz chtějí klást na komunikaci přes sociální média. "Všichni kandidáti do Senátu si zřídí své oficiální kandidátské facebookové profily," oznámil volební manažer KDU-ČSL Vít Doležálek. Také lidovci počítají s tím, že kandidáty podpoří vrcholní představitelé strany.

Třetí koaliční strana, hnutí ANO, zatím neví, kolik peněz uvolní. Shánění financí bude podle mluvčího Jaromíra Hasoně zčásti v režii krajských organizací a jednotlivých senátních kandidátů.

"Na kampaně senátorů centrála podle dohody přispěje 50 procenty prostředků, zbytek by měl kandidát sehnat od sponzorů či organizace, za kterou kandiduje," uvedl. Kampaň ANO volně naváže na agitaci před loňskými parlamentními volbami, hnutí v ní tedy znovu využije i svou nejznámější tvář, předsedu a ministra financí Andreje Babiše.

Tváří šéfa strany se bude opět snažit zaujmout také TOP 09. Karel Schwarzenberg se podle volebního manažera Jaroslava Poláčka objeví na mapovém špendlíku s nápisem "Tady volíme Karla". "Byli bychom rádi, kdybychom si zachovali nadhled, který 'topka' dlouhodobě v kampaních má," poznamenal Poláček. Strana zatím počítá s tím, že na komunální volby uvolní pět milionů korun a 6,4 milionu dá na senátní. V případě senátních voleb to ale ještě podléhá dohodě s partnerským hnutím STAN.

O rozpočtu na kampaně zatím nerozhodli občanští demokraté. "Centrální výdaje pro kampaně budou z logiky věci úsporné a počítáme s tím, že jednotliví kandidáti, respektive místní sdružení, povedou velmi decentralizované kampaně," prohlásil mluvčí Jiří Sochor.

Na kontaktní kampaň s voliči chce sázet také KSČM a podobný záměr má Úsvit přímé demokracie. "Těžíme z toho, co se ukázalo jako funkční v minulých letech," vysvětlil mluvčí hnutí Jan Zilvar.

Částkou zhruba 1,2 milionu korun podpoří kampaně neparlamentní Strana zelených. Počítá s velmi decentralizovanou kampaní. Především na osobní setkávání kandidátů s občany a intenzivní komunikaci na internetu vsadí svobodní. "Velmi se nám osvědčily mobilní týmy při eurovolbách, které jezdily po celé republice," uvedla mluvčí strany Kateřina Kašparová.