Stylu má Mercedes-Benz GLA na rozdávání. Podobně jako hatchback A a sedan CLA má velkou masku s hvězdou uprostřed, diodami zdobená světla a samozřejmě pořádná litá kola. Testovaný model byl navíc vyšperkovaný paketem AMG, takže stál na discích o velikosti 19". Poznávacím znakem tohoto modelu jsou také brzdová světla netradičních tvarů, která vyniknou hlavně za šera nebo v noci.

Kabina a zejména palubní deska je prakticky totožná s modely A a CLA. Interiér je ale o něco prostornější, protože GLA je největší z trojice malých vozů. Na příplatkových sportovních sedačkách se navíc sedí výš, což ocení ti, kteří od SUV očekávají větší přehled nad okolním provozem. SUV je také nejpraktičtější z trojice, má kufr se základní kapacitou 420 litrů.

 

To je sice na SUV docela málo, ale ve srovnání s hatchbackem jde o 80litrový nárůst kapacity. I tak se ale zdá, že přepravní schopnosti nebudou hlavním argumentem pro volbu tohoto modelu. Budoucímu majiteli spíše půjde o solidní zpracování, kvalitní materiály a pěkný design, kterým se může palubní deska pochlubit. Autu sluší volant s barevným obšitím. Za příplatek si lze pořídit také obrazovku multimédií. Ta není dotyková, systém se ovládá otočným voličem na středovém tunelu. Má ovšem pěknou grafiku a rychlé reakce na pokyny.

Označení testované verze 220 CDI znamená, že k pohonu využívá nejsilnější naftový čtyřválec z nabídky. Tomu se daří z objemu 2,1 litru produkovat 170 koní a 350 Nm. Lze ho navíc spojit s pohonem všech kol 4Matic. Přes hlučnější start jde o kultivovanou jednotku, která autu poskytuje velmi dobrou dynamiku.

Automatická převodovka se sedmi stupni je s motorem dobře sladěná, navíc umožňuje manuální řazení páčkami pod volantem. Díky síle turbodieselu umí být GLA na silnici rychlé, snadno se s ním předjíždí a na dálnici bude králem levého pruhu.

Přitom si ale ani neřekne o příliš velkou porci paliva. V testu jezdilo v průměru za 6,5 litru nafty na 100 kilometrů, což je velmi dobrý výsledek. Ten se dá ještě vylepšit díky funkci ECO. Tlačítkem na palubní desce se snižuje reakce auta na plyn a zapíná se také systém start-stop.

GLA je nejnižším SUV na trhu, má skvěle propracovanou aerodynamiku. Díky tomu panuje na palubě příjemná atmosféra, dovnitř proniká málo okolního hluku. Horší výsledky byly jen při přejíždění některých větších nerovností, kdy se do kabiny od zadních kol donesly rázy. Jinak ale patří podvozek v kategorii SUV ke špičce.

Auto je příkladně stabilní, v zatáčkách se mu vyloženě líbí a náklony téměř neexistují. Jako by šlo spíše o ostrý hatchback. A stejně dobrý pocit přináší i řízení s krátkým převodem a slušnou přesností.

Mercedesu se nové GLA povedlo asi nejvíce z celé trojice kompaktních modelů. Problémem je, že si za něj výrobce nechá solidně zaplatit. Testovaný kus vyjde v základu na 935 tisíc korun. Jenže je ho ještě potřeba vyšperkovat výbavou. A ta konečnou cenu může snadno vyšponovat i o stovky tisíc. Vždyť jen za multimediální systém Command se platí přes 84 tisíc korun. Mercedes ale dobře ví, že jeho zákazníci na takové položky mají.

Jan Markovič

Tabulka technických parametrů
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic

Motor: vznětový čtyřválec
Objem: 2143 ccm
Výkon: 125 kW (170 k)
Toč. moment: 350 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8,3 s
Max. rychlost: 215 km/h
Převodovka: sedmistupňová automatická
Komb. spotřeba: 5,1 l/100 km
Rozměry: 4417 x 1804 x 1494 mm
Cena: 935 330 korun včetně DPH

GLA je příkladně stabilní, v zatáčkách se mu vyloženě líbí a náklony téměř neexistují.

GLA je nejnižším SUV na trhu. Díky tomu se na silnici cítí jako doma.

Palubní deska je prakticky shodná s modely A a CLA.

Displej zobrazuje i pomocníka pro jízdu v terénu.

Sportovně střižené sedačky mají integrovanou opěrku hlavy.

Prostorný kufr z GLA dělá nejpraktičtější malý Mercedes.

Zadní světla jsou výrazným prvkem designu zádě.

Foto: Mercedes-Benz

Související