Z tohoto hlediska tedy asi neplatí teze Andreje Babiše, že "nejsou lidi". Fotbalovým trenérem může být přece každý, nejlepší řidič na světě je samozřejmě ten, kdo zrovna sedí za volantem (a ostatní by měli vrátit řidičák) a pokud jde o silnice, stačí přeci jen nahnat do práce ty, kdo se poflakují na stavbě, nebo se skrývají kdesi v příkopě za cedulí "Musíme to opravit". Nebo ne?

Faktem je, že objektivní kritéria lze uplatnit asi jen na ty dálnice a silnice. A tam se ukazuje, že najít ty správné lidi bude asi přeci jen problém. Od roku 1997, co ŘSD vzniklo se na něm vystřídalo dvanáct lidí – ať už řádně jmenovaných ředitelů nebo těch pověřených řízením. Jen za poslední rok se v čele firmy vystřídali čtyři ředitelé.

Stavbu silnic a dálnic provází řada skandálů, podezření z korupce, ohýbání veřejných zakázek, problémy s výkupy potřebných pozemků a nakonec neschopnost vůbec něco dostavět.

Teď, když se s velkou slávou rozjel další díl nekonečného seriálu dostavby dálnice D 11, se všichni tvářili, že už se to s tou upadající českou infrastrukturou v dobré obrátí. Za to by měl také někdo ručit. Vedle ministra dopravy ředitel ŘSD. Jenže ten poslední, Jan Kubiš, vydržel v horkém křesle jen čtyři měsíce a poté rezignoval.

Oficiálního vysvětlení se nám nedostalo, jen náznaky, že cíle ministra byly příliš ambiciózní a pan ředitel nebyl schopen či ochoten je garantovat. Stojí ale za to připomenout, co říkal ještě počátkem června v rozhovoru pro týdeník Ekonom.

Na otázku, jaké zadání od vlády dostal, odpověděl jednoznačně: "Klíčové tahy, páteřní síť. Takže dálnice D3, rychlostní silnice R35, R6 směrem na Karlovy Vary, D8, kde nás zrovna trápí sesuv půdy... Zkrátka napojení na evropské dálniční sítě, kde musíme urychlit přípravu a začít budovat, aby tyto tahy byly co nejdříve dokončeny." Na tom se toho asi mnoho nezměnilo.

Měl to být také právě Kubiš, kdo měl dotáhnout i přeměnu ŘSD z příspěvkové organizace na státní akciovku podle rakouského vzoru. Pokud bude jak ŘSD, tak ministerstvo dopravy ke skutečným důvodům rezignace mlčet, bude na místě přesvědčení, že ve společnosti, jež má pro letošek k dispozici jen na stavby a opravy silnic 38 miliard, opět něco pořádně zapáchá.

Související