Na první pohled je patrné, že si s novým vozem dali také hodně práce designéři. BMW i8 působí, jako by se do showroomu této automobilky dostavilo z jiné planety, nebo minimálně z velmi vzdálené budoucnosti. Jeho tvary mají ale smysl z hlediska aerodynamiky, která má ve vysokých rychlostech významný vliv na spotřebu. Zároveň ale dokázaly udělat auto odlišné, a většina aktuální produkce konkurenčních automobilek tak vedle něj vypadá jednoduše zastarale.

A co teprve, když otevře své vzhůru výklopné dveře, s nimiž vypadá BMW i8 fantasticky, i když v některých chvílích je jasné, že vzhled udělal úkrok stranou praktičnosti. Nasoukat se do kabiny není nic snadného a vycestovat na delší vzdálenost s miniaturním kufrem o kapacitě 154 litrů vyžaduje úsporné balení.

Jenže mnichovská novinka je autem, které se už nyní zapisuje na důležité místo v automobilové historii. Je první, které naznačuje cestu, jakou by se mohli vydat i další výrobci aut v blízké budoucnosti. Kombinuje benzinový tříválcový motor uložený vzadu a pohánějící zadní nápravu s elektromotorem na přední nápravě. Navíc je vůz vybaven sadou baterií a je vyroben z velmi lehkého, ale zároveň tuhého materiálu jménem CFRP (karbonem posílený plast). Díky tomu váží jen něco málo pod 1,5 tuny, přitom právě vysoká hmotnost bývá slabinou hybridů. BMW je navíc plug-in hybridem, lze ho tedy dobít ze zásuvky. Na jedno nabití zvládne ujet okolo 35 kilometrů.

V ekologickém režimu tedy BMW i8 může posloužit jako vůz pro denní dojíždění mezi domovem a kanceláří. Stačí auto při stání dobíjet, a uživatel nemusí spálit ani kapku benzinu. Testovaný vůz okouzluje svojí tichostí, tužší podvozek ale dává znát, že je přece jen naladěný na sportovnější svezení. Nicméně čistě na proud se dá jet až do rychlosti 120 km/h, takže zvládne i dojíždění třeba z předměstí. Pokud se chce řidič vydat na delší cestu a dojde mu "šťáva", přepne se i8 do hybridního režimu. Primárně pak používá benzinový motor a elektromotor se zapíná například při brzdění.

Největší potěšení přichází ve sportovním režimu. V tu chvíli se do práce zapojí dohromady spalovací motor s elektrickým, a protože každý pohání vlastní nápravu, stane se z i8 mimoděk také čtyřkolka. Dohromady mají obě jednotky výkon 362 koní. Elektromotor navíc přichází s téměř okamžitým nástupem točivého momentu, takže po sešlápnutí plynového pedálu na posádku čeká katapultace, kdy ručička tachometru překročí stokilometrovou hranici už za 4,4 sekundy po startu. Akceleraci přitom doprovází až neuvěřitelný zvuk spojující svist elektrické jednotky a dunění tříválce za hlavami cestujících. Ti jen musejí překousnout fakt, že se BMW kvůli větší dávce emocí rozhodlo zvuk motoru zesílit pomocí reproduktorů.

Řízení futuristického hybridu je velmi ostré a přesné. Na klikatých silnicích stačí naznačovat směr lehkým otáčením volantu, a auto poslouchá na slovo. A k tomu navíc za nevídanou spotřebu. I při ostré jízdě si řeklo jen o něco málo přes 10 litrů a po městě jezdilo zcela čistě a prakticky zadarmo. Jestli takto budou vypadat vozy budoucnosti, není potřeba se obávat nudy za volantem nebo unylosti automobilové produkce.

 

Tabulka technických parametrů
BMW i8

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec + elektromotor
Objem: 1499 ccm
Výkon: 266 kW (362 k)
Toč. moment: 320 + 250 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 4,4 s
Max. rychlost: 250 km/h
Komb. spotřeba: 2,1 l/100 km
Rozměry: 4689 × 1942 × 1293 mm
Cena: 3 310 000 korun včetně DPH

Elektromotor v BMW i8 přichází s téměř okamžitým nástupem točivého momentu.

Mnichovská novinka je vizuálně i technicky zhmotněním budoucnosti na čtyřech kolech.

Palubní deska odpovídá stylu vozu, používá i prvky známé z jiných modelů BMW.

Sportovní sedačky jsou pohodlné, mají integrovanou opěrku hlavy.

Klasické ukazatele už nejsou moderní. Nahradil je displej.

Oblouk nad světly je funkčním aerodynamickým prvkem.

Vzhůru otevíratelné dveře jsou designovým výstřelkem, který upoutá pozornost.

Foto: BMW

Související