Rodinné auto nemusí být jen nudná bedna na kolech, míní Volkswagen. A proto má ve své nabídce i speciální "outdoorový" model CrossTouran. Evidentně má zapůsobit hlavně na rodiny s aktivním životním stylem. Je vnitřně velký, vypadá dobře a nabízí i solidní výbavu.

Touran je poměrně okoukaný model, jeho druhá generace jezdí od roku 2010. Méně vídaná varianta CrossTouran ale ukazuje, že je možné auto pomocí několika drobných detailů stylově osvěžit. Nejde jen o nálepky, které speciální variantu ohlašují. Rodinné MPV je vybaveno sadou ochranných plastů, chromovaných doplňků, výraznější maskou chladiče nebo pěknými litými koly. Ta jsou osazená dvanácti ozdobnými hřeby podél ráfku, čímž se podařilo podtrhnout výletní atmosféru vozu. Auto je také o 1,2 centimetru vyšší než běžný Touran, což v realitě nepřináší až zas tak velkou pomoc v terénu. Ostatně, chybí i pohon všech kol 4Motion, takže výhoda tohoto modelu mimo asfalt je spíše iluzorní. Jde především o styl.

I přes odvážný exteriér se ale nevyplatí očekávat příliš stylovosti uvnitř. Touran je totiž typicky německý vůz s plastovou palubní deskou v tmavých odstínech. Jediným světlým bodem jsou sedadla, která pro model Cross dostala pěkný kostkovaný vzorek.

Touran rodiny ocení především kvůli jeho prostoru. I ve druhé řadě sedadel je totiž dostatek místa. Všechny tři sedačky jsou navíc plnohodnotně velké, samostatně polohovatelné, posuvné a vyjímatelné. Vše se provádí snadno, manipulaci ulehčuje i madlo na jejich spodní části. Touran existuje ve verzích pro pět nebo sedm cestujících, kdy je ještě doplněna třetí řada. Výhodou testované varianty pro pět je fakt, že chybějící sedačky vystřídal obrovský kufr, který pojme až 796 litrů.

Model CrossTouran se nabízí se třemi motory. Benzinová klasika je přeplňovaný 1.4 TSI, stejně tak známý je i turbodiesel 1.6 TDI. K testu ovšem vůz přijel s naftovým dvoulitrem. Ten má výkon 140 koní, což je na kompaktní MPV více než dostatečná hodnota. Maximální točivý moment 320 Nm nastupuje klasicky ve středních otáčkách. Řadí se přitom manuální šestistupňovou převodovkou s přesným chodem. Projev motoru je tišší než u jednotky s objemem 1,6 litru. Více síly se ovšem projevuje na spotřebě. Ve městě a po dálnici se jezdí za osm litrů.

Ačkoli přidané ochranné plasty mohou čas od času řidiči dodat sebevědomí, aby vjel na rozbahněnou polní cestu, nejlépe se Touran cítí na asfaltu. Podvozek zvládá být komfortní i na horším povrchu, nevadí mu ani slepované české silnice. Tlumiče se umějí potýkat i s většími rázy. Mimo dosah tohoto vozu je ale sportovnější jízda. Přes sílu turbodieselu se Touranu v zatáčkách nelíbí. Vyšší stavba jeho karoserie, těžší jednotka na přídi a měkčí nastavení podvozku mají za následek náklony a poměrně brzký nástup nedotáčivosti. Tady by právě prospěl chybějící pohon všech kol, stejně tak třeba při plném naložení pěti lidmi a nákladem by pomohl při rozjezdech za špatného počasí. Občas to totiž CrossTouranu poněkud klouzalo.

Pokud ale budoucí majitel nebude přistupovat ke CrossTouranu jako k výjimečnému vozu, ale spíše jen jako k další výbavové verzi, bude spokojen. Oproti střední výbavě Comfortline se totiž za Cross připlácí velmi rozumných 18 tisíc korun, přitom zevnějšek auta vypadá výrazně hodnotněji. Nepochopitelná je jen nemožnost objednat si auto s automatem DSG.

 

Tabulka technických parametrů
Volkswagen CrossTouran 2.0 TDI

Motor: vznětový čtyřválec
Objem: 1968 ccm
Výkon: 103 kW (140 k)
Toč. moment: 320 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 10,3 s
Max. rychlost: 194 km/h
Komb. spotřeba: 5,6 l/100 km
Rozměry: 4494 x 1794 x 1674 mm
Cena: 625 900 korun včetně DPH

Rodiny vůz ocení především kvůli jeho prostoru. I ve druhé řadě sedadel je totiž dostatek místa.

CrossTouran je vybaven sadou ochranných plastů, chromovaných doplňků či výraznější maskou chladiče.

Palubní deska je plastová, ale kvalitní. Standardem je kožený volant.

Sedačky mají vkusný kostkovaný vzor.

Dieselový dvoulitr poskytuje rodinnému vozu dostatek síly.

Světlomety vozu jsou vybaveny moderním LED systémem pro denní svícení.

Foto: Volkswagen

Související