Kia Sportage je sestrou SUV Hyundai ix35 vyráběného v Nošovicích. A tak se dalo očekávat, že po faceliftu tohoto modelu přijde s novým provedením pro letošní rok právě i Kia. Stalo se. Změny jsou sice na první pohled nepatrné, to podstatné se ale odehrálo pod povrchem. Zlepšení podvozku prospělo jízdě.

Sportage hraje tak trochu druhé housle, Češi dávají přednost ix35, které propaguje svoji domácí pozici. Přitom tohle korejské SUV patří k povedeným i z hlediska designu. Letošní ročník navíc přinesl drobný facelift. Kdo ale sportage nezná do detailu, ten ho zřejmě na první pohled nezaznamená - auto má lehce upravenou masku chladiče, zadní brzdová světla jsou nyní tvořena diodami a některé vyšší verze dostanou místo klasické antény modernější "žraločí ploutev". Rozšířil se také výběr disků kol ve velikostech 16 až 18 palců.

Menší prosklená plocha ve dveřích vozu znamená tmavší kabinu, nicméně i ta je příjemným místem k pobytu. Ačkoli je palubní deska vyvedená výhradně v plastu, je dobře zpracovaná a pěkně uspořádaná. Pozornost si zaslouží netradičně tvarovaná tlačítka klimatizace na středovém panelu nebo pěkný volant vybavený sadou ovladačů multimédií. Novinkou je barevný palubní počítač mezi budíky v přístrojovém štítu. Kia také změnila čelní sklo, to nové má lépe izolovat okolní hluk. K porovnání s předchozím modelem by bylo potřeba nejspíše přesednout okamžitě z jednoho auta do druhého, nicméně Ekonom potvrzuje, že kabina sportage patří k těm tišším, což je příjemné při dlouhém cestování. Stejně tak je pozitivní i fakt, že prvotní dojem z tmavého prostoru přebíjí jeho prostornost. Do vozu se pohodlně usadí čtyři dospělí, do kufru se vejde 564 litrů zavazadel.

Minimálně po nastartování se zdá, že hlavním rušitelem klidného provozu bude motor pod kapotou. Testovaný model byl vybaven nejsilnějším turbodieselem z nabídky. Jednotka má objem 2,0 litru a disponuje slušným výkonem 184 koní a hlavně točivým momentem v maximální hodnotě 383 Nm. Řadový čtyřválec se nicméně po zahřátí zklidní a do kabiny už tolik jeho klapotu neproniká, stejně tak Ekonom nezaznamenal příliš nepříjemných vibrací. Naopak, cestování s tímto motorem je pohodlné - nabízí totiž solidní zátah projevující se dobrou dynamikou vozu, což je důležité pro předjíždění. Spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou. Ta by mohla být přesnější. Síla se přes ni přenáší na všechna čtyři kola. Sportage nemá potenciál vrhat se do rozbahněných rigolů, 4x4 je tu ale kvůli jistotě při rozjezdech za horších podmínek a neutrálnímu chování v zatáčkách. Škoda, že spotřeba je poněkud vyšší. V testu Ekonom naměřil 7,9 litru nafty na 100 kilometrů, ve městě dokonce palubní počítač ukázal přes 9 litrů.

Ačkoli by se to nemuselo na první pohled zdát, úseky menších silnic se zatáčkami nejsou tomuto kompaktnímu SUV až zase tak na obtíž. Letošní model totiž dostal do vínku tužší zadní pružiny, které prospěly stabilitě vozu. Na klikatých silnicích tak překonává i svůj sesterský vůz ix35. Novinkou, kterou už známe z jiných modelů, je možnost nastavit posilovač v režimech Sport, Normal a Comfort, podle toho, jak silný odpor si řidič přeje. Vždy jde ale jen o umělý pocit, který ovladatelnost auta nevylepší. Nutné je také počítat, že nejlepší diesel je dostupný jen s top výbavou Exclusive, což jeho cenu šponuje k 700 tisícům korun.

Jan Markovič

Tabulka technických parametrů
Kia Sportage 2.0 CRDi 4x4

Motor: vznětový čtyřválec
Objem: 1995 ccm
Výkon: 130 kW (184 k)
Toč. moment: 383 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Max. rychlost: 194 km/h
Komb. spotřeba: 6,0 l/100 km
Rozměry: 4440 x 1855 x 1630 mm
Cena: 694 980 korun včetně DPH

Vůz dostal do vínku tužší zadní pružiny, které prospěly stabilitě. Na klikatých silnicích tak překonává i svůj sesterský vůz ix35.

Jemný facelift sportage je znatelný jen při bližším zkoumání detailů karoserie.

Ač celá plastová, je palubní deska dobře zpracovaná.

Konektory USB a AUX jsou akorát při ruce, stejně tak zásuvka na 12 V.

Vzadu je dost místa pro dva dospělé.

Menší prosklená plocha na bocích vozu znamená méně světlý interiér.

Foto: Kia

Související