Volkswagen Golf jezdí po silnicích už v sedmé generaci. Ještě nikdy nebyl tak úsporný jako ve speciální verzi BlueMotion. Dobrou zprávou je, že snižování spotřeby nepřichází na úkor komfortu posádky a i dynamika vozu zůstává v rozumných mezích.

Jak docílit co nejnižší spotřeby? Zaměřit se na aerodynamiku! Přesně to Volkswagen udělal a Golf BlueMotion přichází s některými vylepšeními, která jsou známá třeba i u úsporných modelů Škody zvaných GreenLine. Jde například o částečné zaslepení masky chladiče, které dovolí vzduchu příď lépe obtékat. Pneumatiky s nízkým valivým odporem pak pomohu snižovat ztráty z tření. Není přitom potřeba se bát, že by klouzaly podstatně více než běžné pláště. Golf má navíc na vrchu pátých dveří malý spoiler, který ještě proud vzduchu usměrňuje. K tomu dostal i podvozek snížený o 15 milimetrů. Tyto prvky tak dohromady autu usnadňují se lépe "prokousávat" vzduchem, a tím ulehčují motoru.

Nejnižších hodnot konzumace paliva dosahují diesely, proto má BlueMotion pod přední kapotou ukrytý čtyřválec TDI s objemem 1,6 litru. Motor má výkon 110 koní a točivý moment s hodnotou 250 Nm. To jsou solidní čísla, která lehkému vozu zaručí potřebnou dynamiku. Dobrou zprávou navíc je, že Golf dostal i manuální šestistupňovou převodovku. Stupně jsou nastaveny tak, že auto zvládá šetrně jet i dálniční rychlostí, když točí nízko. Přitom s vozem není problém, třeba v Německu, uhánět 170 km/h. Díky tomu má prostor na rychlé předjíždění. Faktem ale je, že táhlé dálniční kopce chtějí více trpělivosti.

Volkswagen slibuje skoro zázračnou spotřebu 3,2 litru na 100 kilometrů. To znamená náklady na palivo podle aktuálních cen pouhých 1,15 koruny na ujetý kilometr. Jako obvykle se ale realita od laboratorně naměřeného výsledku liší, i když zůstává stále ve velmi nízkých číslech. Ekonom vozu naměřil ve městě 4,8 litru nafty na 100 kilometrů (i díky systému start-stop), při cestování po dálnici mírně přes pět litrů a mimo město s lehkou nohou na plynu se podařilo klesnout na rovné čtyři litry. To je stále velmi dobrý výsledek, který snižuje nákladovost cestování na minimum, a mohl by se líbit nejen rodinám, ale i správcům firemních vozových parků. Řidiči navíc ocení velmi dobře zpracovaný podvozek a fakt, že jeho snížení kvůli úsporám neznamená nižší komfort. Ekonom chválí přesné řazení i vyvážené řízení. Navíc je kabina dobře odhlučněná.

Golf je etalonem mezi hatchbacky nižší střední třídy, však se už také vyrábí od roku 1974 a Volkswagen upozorňuje, že jeho vzhled se nikdy radikálně neměnil, jen procházel postupnou evolucí. Těží z toho cestující, protože se usadí do velmi vzdušné kabiny. Německý styl navíc znamená snadnou přehlednost a solidní zpracování použitých materiálů. Ani úsporná varianta golfu tak nezůstává ošizená třeba o pohledný dekor palubní desky, multifunkční volant (za příplatek 10 400 korun) nebo pohodlné sedačky s dostatečnou podporou zad i stehen.

Na palubě bylo i rádio Composition Color, které je pro verzi BlueMotion standardem. Jenže zatímco dražší možnost navigace Discover zaujme jemnou grafikou a snadným ovládáním podobným iPadu, má menší obrazovka standardního systému hrubý rastr a pomalejší reakce. Občas tak bylo při práci s ní potřeba trochu trpělivosti. To je ale jen drobný nedostatek na kráse jinak povedeného vozu.

 

Tabulka technických parametrů
Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion

Motor: vznětový čtyřválec
Objem: 1598 ccm
Výkon: 81 kW (110 k)
Toč. moment: 250 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s
Max. rychlost: 200 km/h
Komb. spotřeba: 3,2 l/100 km
Rozměry: 4255 x 1799 x 1452 mm
Cena: 488 900 korun včetně DPH

Řidič ocení velmi dobře zpracovaný podvozek a fakt, že jeho snížení kvůli úsporám neznamená nižší komfort.

Volkswagen Golf je nejprodávanějším vozem značky. Od roku 1974 se vyrobilo 30 milionů kusů.

Palubní deska je ukázkou německého smyslu pro uspořádání.

Rádio Composition má menší displej a pomalejší reakce na dotyk.

Zázrak? Diesel podle tabulky konzumuje 3,2 l/100 km.

LED pro denní svícení je dnes samozřejmostí. Verzi BlueMotion označuje modrá linka na masce chladiče.

Foto: VW

Související