Citroën DS5 je vrcholem řady stylových modelů, které francouzská automobilka řadí pod společné označení DS odkazující na dávný luxusní vůz. Předpokládá se, že budoucí majitel si auto pořídí hlavně kvůli nápaditému designu, a proto někdy ergonomie ustupuje výstředním tvarům. Dobrou zprávou ale je, že se zlepšila kvalita jízdy, která byla doposud slabou stránkou tohoto Citroënu.

Problémem Citroënu DS5 je fakt, že i když se svojí cenovkou blíží hranici jednoho milionu korun, použitý podvozek odpovídá spíše vozům o polovinu levnějším. Po představení modelu proto média nešetřila kritikou. Automobilka si z toho vzala ponaučení a podvozek upravila. Ten je sice stále jednoduchý, dostal ale jiné, šetrnější tlumiče a ještě několik dalších dílčích úprav. Výsledkem má být více komfortu.

Ekonom model DS5 prověřil v týdenním testu v městském provozu na kvalitních i horších silnicích. Faktem je, že jízdní dojem je lepší než u dřívější verze. Zejména tlumení menších nerovností je na mnohem vyšší úrovni. Problémy ale stále dělají příčné hrboly, které zejména v zatáčce umějí auto trochu rozhodit. Každopádně zlepšení je znát, což je pozitivní výsledek. Testovaný model byl navíc vybaven také novým turbodieselem BlueHDi s výkonem 180 koní, který se kombinuje s novou automatickou převodovkou. Motor spolu s palivem konzumuje i aditivum AdBlue, což je syntetická močovina, která pomáhá snižovat emise. Díky tomu plní nadcházející normu Euro 6 a může se chlubit i dobrou spotřebou. Ekonom mu v průměru naměřil 6,5 litru nafty na 100 kilometrů.

Stejně tak vozu prospěla nová převodovka. Ta sice nenabízí možnost řadit páčkami pod volantem, to ale nevadí, stejně tak jako nemrzí na dnešní dobu už poněkud menší množství převodových stupňů - má jich šest. Rychlosti jsou totiž ideálně rozestavěné tak, že charakteristice dvoulitrového čtyřválce vyhovují, a tak si řidič může užít slušnou akceleraci při předjíždění, nebo naopak úspornější cestování na dálnici při vyšších rychlostech. Automat má i sportovní režim, kde nechá motor více vytáčet, to je ale u použitého dieselu už spíše zbytečností.

Beztak je prioritou číslo jedna design. A to jak zvenčí, tak zevnitř. Při pohledu na vůz se těžko odhaduje, do jaké kategorie si ho vlastně má pozorovatel zařadit. Z určitých úhlů připomíná MPV (třeba zdvojeným A sloupkem) nebo kupé nízkou siluetou či hatchback zádí... Cenově ovšem spadá už do kategorie větších manažerských sedanů. Mezi zákazníky hledá proto hlavně někoho, kdo se do něj na první pohled zakouká a bude ochoten utratit vyšší částku jen kvůli jeho stylu.

Takovému člověku by pak jistě nevadilo, že i přes velikost vozu nabízí poměrně stísněný interiér. Málo místa je nejen na zadních sedadlech, ale i vpředu, kde posádku trochu utiskuje mohutný středový tunel. Stylu je tu ale na rozdávání. Hranaté ručičkové hodiny, spínače s kovovými hlavičkami na středovém tunelu i stropním panelu, prazvláštní šišatý volant nebo přístrojová deska s hranatými budíky upoutají pozornost. Je to kombinace sci-fi prvků s luxusem pohodlných kožených sedadel. Vrcholem je pak head-up displej, který informace nepromítá na čelní sklo jako u jiných vozů, ale na samostatný štítek, jenž se na příkaz vysouvá přímo na vrchu palubní desky. Pokud řidič chce ohromit své spolucestující, je DS5 určitě správnou volbou.

 

Tabulka technických parametrů
Citroën DS5 2.0

BlueHDi 180 AT
Motor: vznětový čtyřválec
Objem: 1997 ccm
Výkon: 133 kW (180 k)
Toč. moment: 400 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 9,2 s
Max. rychlost: 220 km/h
Komb. spotřeba: 5,5 l/100 km
Rozměry: 4530 x 1871 x 1504 mm
Cena: 930 900 korun včetně DPH

Citroën DS5 je určen pro toho, kdo se do něj na první pohled zakouká a bude ochoten utratit vyšší částku jen kvůli jeho stylu.

DS5 má výstřední design. Těžko ho zařadit do některé z obvyklých kategorií.

Šišatý volant s plochou spodní částí nemusí každému padnout.

Nová automatická převodovka má šest rychlostí.

Hranaté hodiny na palubní desce jsou dalším designovým výstřelkem.

Výklopný head-up displej se ovládá tlačítky na stropním panelu.

Foto: Jan Markovič

Související