Ale asi tam měli docela dobré informace, protože potřebovali poradit se zapalováním a nikdo jiný by jim lépe pomoci nemohl. Tak jim poslal nabídku – jedno zapalování na motocykl za 80 marek.

Mladoboleslavským podnikatelům se však cena zdála přemrštěná a ptali se, zda by jim velevážený Robert Bosch nejprve výrobek nepůjčil na zkoušku. Ne, nepůjčil. Pánové Laurin a Klement se tedy otázali, jestli by firma Bosch byla ochotná poskytnout množstevní slevu. Ne, nebyla. A tak to šlo pořád dokola.

 

Časem měl Robert Bosch takových klientů dost a dopisy jim odesílal nevyplaceně. Nakonec si ti Češi koupili pouhý jeden kus, neuměli ho zapojit, a když jim vlastnoručně napsal a nakreslil velice podrobný návod, hned vznesli další námitky. Zapalování je prý pro jejich motocykl moc těžké, nemohlo by být lehčí? Ne, nemohlo. A tak si firma Laurin & Klement začala vyrábět motocyklové zapalování sama, přičemž se ovšem u Bosche trochu inspirovala.

Na tento příběh jsem si vzpomněl v Renningenu u Stuttgartu, kde dnešní firma Robert Bosch dokončuje obrovské výzkumné centrum. Na sousední ploše bývalého letiště jsem měl možnost vyzkoušet si různé prvky, jejichž vývoj nyní finišuje.

Například systém, jenž na rozdíl od řidiče, rozezná dítě schované mezi stojícími auty na kraji silnice a zastaví vůz dříve, než nezbeda skočí pod kola. Podobné systémy, které jsou založené na senzorech a „umělé inteligenci“, by časem mohly učinit řidiče zbytečným. Kolem roku 2030 by auta mohl řídit autopilot, domnívá se společnost Bosch.

Je to dost odvážná představa, protože mnohé motoristy řízení prostě baví. Ale na druhou stranu je nutné připomenout, že původní auta se startovala klikou, mihotavě svítila nespolehlivými acetylénovými lampičkami, neměla stěrače, netopila, a o změně směru informoval řidič bohatýrským máváním pažemi.

Že se to změnilo, není primárně zásluhou žádné automobilky, ale právě firmy Robert Bosch. A pomineme-li tyto příběhy z automobilového dávnověku, společnost Bosch vyvinula například také brzdný systém ABS, stabilizační systém ESP či elektroniku, jež umožňuje činnost airbagů. Takže je zřejmé, že o budoucnosti automobilové dopravy nerozhodují jen výrobci dopravních prostředků, ale také (často velice podceňovaní) výrobci dílů.

 

 

obalka Ekonom 212014Více informací o firmě Robert Bosch a o osudech jejího zakladatele naleznete v aktuálním čísle Ekonomu.

Související