Automobilkám, které pracují na vývoji samořídicích aut, se zřejmě námaha vyplatí. Tento trh bude mít v roce 2030 hodnotu 87 miliard dolarů (1,74 bilionu korun). Ve výzkumu, o kterém píše americká CNBC, to uvedla poradenská společnost Lux Research.

Je ovšem otázkou, jestli budou auta v tom roce úplně samostatná. Odborníci spíše předpokládají, že stále bude potřeba asistence řidiče.

"Navzdory velkému mediálnímu humbuku okolo samořídicích aut nebude zcela samostatné vozidlo na trhu dříve než v roce 2030," nastínila pravděpodobný scénář studie Lux Research.

Výzkum předpovídá, že za šestnáct let budou napůl samostatná auta s jednoduchými funkcemi pilířem automobilového průmyslu s podílem asi 92 procent. Jde o auta, která například upozorní řidiče na odbočení nebo sama zabrzdí, aby se vyhnula kolizi. Dnes představují tři procenta automobilového trhu.

Pokročilejší auta využívající mapy s vysokým rozlišením, které vyvíjí Google nebo Mercedes-Benz, obsadí zbylých osm procent. Tato auta jsou v současné době ve fázi vývoje, zatím jsou omezena na určité podmínky a potřebují zkušeného řidiče.

Zcela samostatná auta, která mohou sama jet kdekoli a v jakýchkoli podmínkách, podle výzkumu ještě k prodeji nebudou ani za 16 let.

Rainer Mehl, šéf výrobního poradenství společnosti NTT Data, se skeptickou předpovědí souhlasí. "Nevidím problém v tom, jestli taková auta přijmou zákazníci, problémem bude hlavně právní a bezpečnostní regulace," řekl CNBC.

Google je jedna ze společností, která v oboru přispívá svým výzkumem. Stejně tak Nissan; tato šestá největší automobilka v USA v srpnu 2013 oznámila, že v roce 2020 na trh uvede samořídicí auto.

Ve výzkumu Lux Research vysvětluje, že Severní Amerika zpočátku trh se samořídicími auty povede, ovšem rychle vzroste podíl Číny. V roce 2030 se zřejmě prodá celkově 120 milionů aut, z toho 35 procent si "ukrojí" asijská velmoc. Její výnosy odhaduje studie na 24 miliard dolarů, oproti 21 miliardám v USA a 20 miliardám na evropském trhu. 

"Myslím, že je reálné, že poptávka (z Číny) na chytrá auta přeroste poptávku z Evropy a Spojených států v roce 2030 nebo i dříve," míní Mehl.

Nové technologie v samořídicích autech přinesou široké možnosti také výrobcům softwaru. Pro řidiče bude téměř neviditelný, ale dodavatelé na něm vydělají v roce 2030 odhadem 25 miliard dolarů.

Postupné "odstavení" řidiče umožní výrobcům navzájem se odlišit ve vzhledu a provedení vozidla. Nové modely budou také schopny provádět monotónní úkoly i bez přítomnosti člověka.

Zřejmě se tak blíží chvíle, kdy vystoupíme před domem a pošleme své auto, aby si v ulici našlo volné parkovací místo.

GOTW 5 11 14