Ford má nyní v nabídce už tři velikosti dodávek, od velkého Transitu přes střední Connect až po poslední novinku jménem Courier. Ta vychází z kompaktního městského modelu Fiesta, přesto nabízí poměrně velkou porci prostoru v interiéru. A díky podvozku také jízdní vlastnosti, které by si ještě přednedávnem nikdo u dodávek, i když uzpůsobených pro rodinné cestování, netroufal hledat.

Na bázi městské Fiesty už jeden rodinněji zaměřený vůz jezdí. Malý B-Max má posuvné dveře a více místa vzadu. Ani to ale někomu nemusí stačit, a tak se Ford rozhodl zařadit ještě prostornější model. Auto, které svojí velikostí konkuruje malým městským dodávkám, má na délku sice jen necelých 4,2 metru, ale na výšku narostlo na více než 1,7 metru. Z některých úhlů tak působí poněkud disproporčně. Až by si pozorovatel přál, aby náhle končící záď byla o něco delší. Nicméně stylový design přídě navazující na Fiestu vozu sluší.

Ačkoli se za volantem sedí ve vyšší poloze, je palubní deska kompletně převzatá právě z Fiesty. To s sebou přináší příjemné detaily, jako je jednoduchý přístrojový štít nebo volant se třemi rameny a pohodlně tlustým věncem. Naopak kamenem úrazu je středový panel s velkým množstvím nepřehledných tlačítek, která v testovaném voze ovládala zábavní systém. Za příplatek 22 tisíc korun je ale obrazovka s úhlopříčkou pouhých 3,5 palce poměrně titěrná.

Kouzlem modelu Tourneo Courier je jeho vnitřní prostornost. Ačkoli je z užší kabiny cítit jeho základ v kompaktním hatchbacku, podélný prostor na nohy cestujících a zejména abnormálně velké množství místa nad hlavou v podobně malém voze neexistuje. I na zadní sedadla, na která se pohodlně přistupuje přes posuvné dveře, se posadí dva vzrostlí dospělí. Tři plnohodnotné sedačky jako ve větších dodávkách se sem už ale nevešly. Dobře využitelný je i kufr, který nabídne 708 litrů prostoru. Ford ale použil trik a počítal objem až do výše stropu, což není standard. Optikou běžných vozů se sem vejde 395 litrů nákladu, což je i tak určitě dostatek. Zejména když lze využít plastový kryt jako dvojitou podlahu na drobnosti a zadní sedačky snadno vyklopit vpřed. Jediným problémem jsou tak rozměrné páté dveře. Jsou těžké a vyžadují k otevření hodně síly i prostoru.

Courier se nabízí se dvěma diesely (výkon 75 a 95 koní) a přeplňovaným benzinovým motorem 1.0 EcoBoost s výkonem 100 koní. Nejlevnější motor nabídky je tak paradoxně nejsilnější. A určitě bude i v této kategorii nejprodávanější. Jsou u něj potlačené vibrace a jadrný zvuk tří malých válců mu sluší. Je ale cítit, že by auto potřebovalo ještě jeho silnější variantu (například pro Focus má i 125 koní), protože i s nenaloženým vozem bylo nutné v táhlých kopcích podřazovat. Na dálnici naopak byla škoda, že manuální převodovka má jen pět stupňů. Jakmile bude auto naložené, dá se očekávat, že už motor bude nedostatečný. S vyšší námahou bude stoupat i jeho spotřeba. V testu jezdil za osm litrů.

Ford se ale umí odvděčit příjemnou jízdou na dobře odladěném a odhlučněném podvozku, což je právě odkaz modelu Fiesta, asi nejlépe jezdícího malého hatchbacku na trhu. Díky tomu i Courier překonává svoji konkurenci. Problémem je ale vysoká cena. I se zaváděcí částkou 375 tisíc korun, se kterou v červnu vstoupí na trh, se totiž stane konkurentem o třídu větších dodávek, a tam už prostorově neobstojí. Jízdně však ano.

 

Tabulka technických parametrů
Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec
Objem: 999 ccm
Výkon: 74 kW (100 k)
Toč. moment: 170 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 12,3 s
Max. rychlost: 173 km/h
Komb. spotřeba: 5,2 l/100 km
Rozměry: 4157 x 2060 x 1726 mm
Cena: 374 979 korun včetně DPH

Kouzlem modelu Tourneo Courier je jeho vnitřní prostornost.

Courier navazuje na současné fordy. Z některých úhlů ale působí poněkud disproporčně.

Palubní deska pochází z modelu Fiesta. Totéž platí pro volant.

Na zadních sedadlech najdou cestující překvapivě hodně prostoru.

Volant je vybaven ovladači handsfree a médií.

Plastový kryt zavazadelníku poslouží i jako dvojitá podlaha pro drobnosti.

Foto: Jan Markovič

Související