Takové velké vývojové centrum potřebuje asi 400 inženýrů. Jenže v onom krajském městě nemají vysokou technickou školu, z Prahy ani z Brna se tam nikomu nechce, a tak nastaly potíže.

Jazykem vývojářů je ovšem angličtina, a noviny zrovna psaly, že ve Španělsku zuří masová nezaměstnanost i mezi mladými talentovanými inženýry. Firma tam tedy rozjela velkolepou náborovou akci. Na nabídku nejprve zareagovalo přibližně 400 nezaměstnaných španělských techniků.

Při pohledu na mapu si to většina rychle rozmyslela. I tak ale nastal den, kdy se u autobusu sešlo zhruba 40 vážných zájemců a vyrazili do Čech. Prohlédli si závod, navštívili rozestavěné vývojové centrum, popovídali si s manažery a seznámili se s možnostmi ubytování. Nakonec došla řeč také na platy - v tuzemském kontextu výrazně nadprůměrné. Téměř všichni Španělé se však vzápětí rozhodli, že než český plat řadového inženýra, to raději budou doma pobírat dávky. Pracovní smlouvu si nechali vystavit jen dva. Jeden ji opravdu podepsal a už dva roky tady žije.

Vývojové centrum se nakonec podařilo naplnit - pracují v něm hlavně Češi, také pár Slováků. Ale pánové ředitelé v německé centrále onoho koncernu bohužel dodnes věří půvabné pohádce, že to české vývojové centrum zachránili nadšení mladí technici ze Španělska.

Možná je španělský sociální systém příliš štědrý, možná je u nás naopak kvalifikovaná práce nedostatečně ceněná. V každém případě má ten příběh pokračování: Ona společnost provozuje v Česku ještě další výrobní závod. I ten stojí v menším krajském městě, do něhož se z Prahy ani z Brna nikdo nežene. Před krizí firma naznačovala, že také u této továrny zřídí vývojové středisko a dá v něm práci stovkám odborníků. Obyvatelé onoho města dodnes věří, že k tomu jednou dojde. Vedení koncernu s tím však již nepočítá. Jedna zkušenost se sháněním inženýrů prý stačila.

Tak trochu báchorkou je ovšem i tvrzení, že v Česku studuje technické obory zoufale málo lidí. Ve skutečnosti je absolventů celkem dost. Mnozí ale dají před svým "řemeslem" přednost jakémukoli uplatnění v marketingu, obchodu a podobně. Což je problém, nad nímž by se zaměstnavatelé, politici a vysokoškolští učitelé měli vážně zamyslet.

Související