U známého modelu nižší střední třídy Opel Astra nemusejí řidiči sáhnout jen po hatchbacku nebo kombi. K dostání je také stylovější varianta kupé, kterou v Rüsselsheimu nazývají GTC. Pěkné barvy nebo pořádná litá kola jí sluší, a tak má velkou šanci zabodovat hlavně u mladších řidičů. Třeba i se silným benzinovým čtyřválcem.

Model GTC má na své straně jednu podstatnou výhodu. Není to jen jednoduše zkrácený hatchback s trochu kulatější zádí. O pár milimetrů se totiž u něj rozšířil rozvor i rozchod kol, podvozek byl snížen, a tak už na pohled vypadá toto kupé sportovněji. Pestrá nabídka výrazných barev, jako je třeba sytě žlutá nebo červená, a výběr velkých litých kol v rozměrech až do 19 palců dělají z německého vozu přitažlivé auto. To má navíc na čem stavět, vždyť i běžná Astra se z designového hlediska poměrně povedla.

To, co se u ní ovšem nepovedlo, je velikost interiéru. Paradoxem Astry totiž je, že ačkoli patří k nejtěžším vozům ve své kategorii, má naopak v porovnání s ostatními málo prostornou kabinu. To se týká i kupé, jenže této karosářské verzi se případná stísněnost odpouští. Zákazníci těchto vozů jsou na kompromisy zvyklí, včetně nutnosti pracně se soukat na zadní sedadla. Dobrou zprávou je, že i na delší vzdálenost se dá cestovat ve čtyřech dospělých lidech. A kufr s objemem 380 litrů je dostatečný.

Palubní deska je logicky také převzatá ze standardní Astry, ve vyšších výbavách se ovšem dá dozdobit pohlednými chromovými lištami nebo lesklými hranami některých tlačítek. Těch je však v kokpitu možná až přespříliš a zorientovat se na jimi posetém středovém panelu dá hodně práce.

Stejně tak dá práci pochopení ovládání multimediálního systému, které je směsicí otáčení, klikání a mačkání různě velikých tlačítek.

Vcelku je ale na palubě příjemně. Sedí se totiž nízko, sportovní volant pěkně zapadá do dlaní a vše je při ruce. Sedadla navíc dostala certifikát od německých ortopedů, takže by z nich rozhodně záda bolet neměla.

Opel nabízí u Astry tradičně výběr z velkého množství motorů, testovaný čtyřválec s objemem 1,6 litru a výkonem 180 koní patří k těm nejsilnějším. Doprovázen je manuální šestistupňovou převodovkou (mohla by mít v dráhách hladší chod). Škoda, že je na něm cítit takzvaný turboefekt, který se předvádí neochotou akcelerovat v nízkých otáčkách a pak náhlým nástupem síly nad 2000 otáčkami.

Je to nepříjemnost i kvůli převodovce, která je nastavena na delší stupně. Řidič pak proto často zařadí a kýžené síly se nedočká. S pákou je tak třeba si více hrát a motor nechávat ve vyšších otáčkách. To se pak projevuje na vyšší spotřebě, která se v testu ustálila na 9,1 litru benzinu na 100 kilometrů, což je o dva litry paliva více než podle oficiální tabulky výrobce vozu.

Vyšší hmotnost hraje proti Opelu i z hlediska jízdních vlastností. Vyloženě sportovní jízdu od něj proto nelze očekávat, svižnou ale ano. Podvozek je nicméně skvěle nastaven a funguje lépe než v hatchbacku nebo kombi. Jeho předností je stabilita v zatáčkách a minimální škubání při zrychlování z oblouku, které trápí některé silné vozy s pohonem předních kol. Nebýt příliš silného posilovače řízení, přinášelo by GTC i dostatek řidičského potěšení.

 

Tabulka technických parametrů
Opel Astra GTC 1.6 Turbo

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 1598 ccm
Výkon: 132 kW (180 k)
Toč. moment: 230 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8,3 s
Max. rychlost: 220 km/h
Komb. spotřeba: 7,2 l/100 km
Rozměry: 4466 x 1840 x 1482 mm
Cena: 523 900 korun včetně DPH

Podvozek je skvěle nastaven a funguje lépe než v hatchbacku nebo kombi. Jeho předností je stabilita v zatáčkách.

Karoserie kupé nové Astře sluší. Auto bude lákat hlavně mladé řidiče.

Interiér je prakticky totožný s běžným hatchbackem.

Model GTC lze vyšperkovat pěknými koly.

Motor 1.6 Turbo na rozhýbání vozu bohatě stačí.

I když je na zadních místech méně prostoru nad hlavou, stále poslouží i na delší cesty.

Foto: Opel

Související