BMW už jednou vyzkoušelo vyrobit praktickou verzi svého klasického sedanu. Vznikl model 5 GT, který nebyl hlavně kvůli nehezkému vzhledu příliš úspěšný. Výrobce se ale poučil, a vrhl se na stavbu nového vozu o třídu níž. Na novém 3 GT je tak vidět, že se vychytávání much podařilo na výbornou.

Vozy BMW řady 3 bývaly sedany nebo kombi, které svoji velikostí příliš do střední třídy nezapadaly. Ještě v minulé generaci se na jejich zadní místa horko těžko nasoukali i průměrně vzrostlí lidé. Současná generace patřičně narostla, ale její nová verze 3 GT posouvá prostornost o další úroveň výše. Kontrolním údajem je zejména rozvor, který je v této variantě zvětšen o 11 centimetrů. To hraje významnou roli nejen na zadních sedadlech, ale i v kufru. Auto je logicky delší než sedan řady tři a také o něco vyšší.

Přesto je příjemným zjištěním, že se designéři vyvarovali neblahých přešlapů. Naopak, novinka vypadá v některých případech i atraktivněji než klasický sedan. Zejména s výbavou M Paket, která přidává sportovně střižený přední nárazník, výraznější masku chladiče a další pohledné detaily. Elektricky výsuvné zadní křídlo mají všechny výbavy. Zvyšuje přítlak v dálničních rychlostech. Chytrým aerodynamickým řešením jsou i otvory na proudící vzduch za předními koly. Přidávají navíc i na přitažlivosti.

Palubní deska vozu je takřka totožná s ostatními karosářskými verzemi řady 3, významně zde záleží na tom, kolik je zákazník ochoten investovat do příplatkové výbavy. Prostor tak může zdobit dřevo nebo hliník. M Paket navíc přichází se stylovým sportovním volantem se třemi rameny, který dodá kabině na sportovním charakteru.

Stejně tak se Ekonomu líbila i sportovní sedadla. Ta sice nejsou tvrdá, i tak ale udrží tělo bezpečně v zatáčkách. Jde tedy o dobrý kompromis. Pochvala musí směřovat k rychlému palubnímu systému iDrive se snadným ovládáním pomocí otočného joysticku.

Nejpraktičtější karoserií je liftback. Proto je v Česku tak oblíbená Škoda Octavia, která ho má. O poznání dražší kolega z Bavorska je už ve standardu vybaven elektrickým vyklápěním pátých dveří. Navíc si lze pořídit i otvírání pomocí "kopnutí" pod zadní nárazník, což se hodí, když má člověk plné ruce. I když je to zatím poměrně málo rozšířený systém, BMW s ním nepřišlo jako první. Ford ho například používá u současné generace svého SUV Kuga. Pod víkem se odkryje prostor s velkým objemem 520 litrů, navíc vybavený sadou úchytů nebo dvojitým dnem podpořeným hydraulickou vzpěrou. Zadní sedadla lze sklopit jednotlivě, a tak není problém třeba ve čtyřech vycestovat na hory s lyžemi uloženými uprostřed. Zadní cestující přitom budou mít komfort podobný spíše vyšším třídám aut. Hodně prostoru se najde nad hlavou i před koleny. Sedáky jsou také o trochu výše než v sedanu, díky čemuž stehna nebolí ani na dlouhých výletech.

Testovaný model 328i GT byl vybaven silnějším ze čtyřválců, jde o dvakrát přeplňovanou jednotku s dvoulitrovým objemem a výkonem 245 koní. Ta se spojila s pohonem všech kol xDrive a automatickou osmistupňovou převodovkou z dílny ZF. Po sešlápnutí plynu je těžké uvěřit, že auto nežene kupředu motor s větším počtem válců.

Reakce vozu lze nastavovat pomocí voliče jízdních režimů, v tom sportovním je odezva na plyn okamžitá a prudká. Automat navíc přizvukuje svou schopností rychlého řazení. Čtyři válce prozradí až zvuk, kterému chybí dochucení pikantními tóny. Každopádně schopnost vyrazit z nuly na 100 km/h za 6,1 sekundy je jistotou, že testované auto rozhodně nebude brzdou provozu. Při agresivní jízdě je ale nutné počítat s odběrem bohatě nad 10 litry benzinu na 100 kilometrů. Průměr v testu byl 9,5 litru, ale ani s vyšším sebezapřením se nedá dostat o mnoho méně. Šetrnější řidiči tak pravděpodobně sáhnou raději po naftě, i když jde o méně dynamickou volbu.

Ačkoli je BMW 3 GT spíše mainstreamové a postavené za účelem přitáhnout co nejvíce nových zákazníků, zbylo mu cosi z mnichovské dychtivosti po ostrých zatáčkách. Podvozek je docela tuhý (naštěstí se testovaný vůz vyhnul příliš tvrdému podvozku z M Paketu, pro pohon všech kol totiž není dostupný), což znamená dobrou stabilitu, ale horší komfort na rozbitých silnicích. Snadné ovladatelnosti přispívá i pohon všech kol, který pomáhá vést auto čistou stopou a redukuje případnou nedotáčivost na minimum. I když už řízení není tak citlivé, jak bývalo v dřívějších dobách, stále je podmanivé a umí řidiče vtáhnout do hry.

 

Tabulka technických parametrů
BMW 328i GT xDrive

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1997 ccm
Výkon: 180 kW (245 k)
Toč. moment: 350 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 6,1 s
Max. rychlost: 250 km/h
Komb. spotřeba: 6,8 l/100 km
Rozměry: 4824 x 1828 x 1508 mm
Cena: 1 229 800 korun včetně DPH

Po sešlápnutí plynu je těžké uvěřit, že auto žene kupředu jen čtyřválcový motor.

Výbava M Paket přidává kromě jiného i sportovně střižený nárazník.

Speciální volant se třemi rameny je ozdobou kabiny vozu.

Bezrámové dveře zvyšují atraktivitu novinky.

Nová světla mají tradiční tvar vozů BMW.

Oproti sedanu je vzadu výrazně více místa ve všech směrech.

Křídlo se automaticky vysouvá při dálničních rychlostech. Zlepšuje přítlak.

Záď vozu není tak nevzhledná jako u většího modelu 5 GT.

Foto: BMW

Související