V Nizozemsku testují 500metrový úsek silnice, která září i ve tmě. Středové a vodicí čáry jsou tu totiž natřeny speciální fotoluminiscenční barvou. Ta přes den "načerpá" světlo, které během noci postupně uvolňuje. Díky zeleně zařícím pruhům tak odpadá nutnost veřejného osvětlení.

Podle interaktivního umělce Daana Roosegaarda, který technologii vyvíjí ve spolupráci s nizozemskou stavebnickou firmou Heijmans, testovaná metoda představuje šetrnější a inteligentnější způsob, jak silnice osvětlovat.

"Vláda šetří, proto v noci vypíná veřejné osvětlení, energie se stává mnohem důležitějším tématem, než jsme si před 50 lety dovedli představit. Tato silnice je výsledkem úvah o bezpečnosti a o udržitelnějším a interaktivnějším světě," vysvětlil Roosegaard BBC.

Koncept poprvé představil v říjnu 2012 a doufal, že do roka se mu podaří otestovat ho v praxi. Vývojáři firmy Heijmans v té době pracovali právě na projektech energeticky soběstačného osvětlení a Roosegaardovi nabídli spolupráci.

"Myslel jsem, že to je jen upravování starého nápadu. Tak jsem je donutil, aby se dívali na filmy o medúzách. Jak dokážou vyzařovat světlo? Vždyť nemají žádný solární panel," říká Roosegaard.

Inteligentní dálnici nyní testují u města Oss, přibližně 100 kilometrů jihovýchodně od Amsterdamu. Oficiální uvedení technologie proběhne na konci měsíce.

Roosegaard má v plánu zaměřit se i na vývoj speciálních silničních povrchů, které by reagovaly na změny počasí. Jakmile by teploměr klesl pod nulu, na povrchu by se objevily sněhové vločky – řidiče by tak varovaly před možnou ledovkou či náledím.

Nejdřív ale musí nizozemský tým vychytat pár nedostatků. Pruhy po celodenním nabíjení v noci svítí pouhých osm hodin, což představuje zádrhel zejména v zimních měsících. Testování také ukáže, jaká je životnost speciálního nátěru.

Problémem jsou i zvědaví řidiči, kteří testovaným úsekem na silnici N329 projíždějí. Podle zástupců firmy Heijmans mají tendenci zhasínat světla svých aut, aby si zářící zelený povrch lépe vychutnali. Což je pochopitelné, ale rozhodně to neodpovídá zásadám bezpečnosti silničního provozu.