Vozy kombi nižší střední třídy jsou v Česku oblíbenou kategorií. Klasicky největší zájem je o Škodu Octavia Combi, za pozornost stojí ale i její rivalové. Jedním z nich je Renault Mégane Grandtour. Třetí generace Mégane je přitom na světě už šestým rokem, na příchod čtvrté verze se však stále čeká. Proto už model prošel dvěma facelifty, ten poslední přidal potřebné LED pro denní svícení pod přední světlomety.

Jejich lehce upravený tvar je také nový, přibyl i jiný nárazník. Vůz vypadá svěže a spolu s pohlednými litými koly navíc hodnotněji. Ostatně testovaný motor Energy 1.6 dCi 130 je k dostání jen v nejvyšší výbavě Zen (nepočítá-li se samostatně stojící top verze GT220 s benzinovým dvoulitrem). To znamená startovací cenu 474 900 korun, ale také velkou porci výbavy.

Interiér Méganu, ale i drtivé většiny dalších vozů Renault, je na oko možná až příliš plastový. I když se zde na některých místech objevují lesklé světlé dekory nebo kůže na volantu a řadicí páce, je zřejmé, že plasty vypadají lépe než u japonských, tak německých vozů.

Testované auto mělo hned čtyři displeje, z toho tři digitální a každý s jiným podsvícením i fontem. Proto kabina nepůsobila právě sladěným dojmem a daly by se najít i jiné prohřešky proti ergonomii. Tempomat a omezovač se zapínají tlačítkem nelogicky umístěným na středovém tunelu pod loketní opěrkou. Tlačítko vyhřívání sedaček je pak přímo na jejich bocích, takže je lze ovládat jen poslepu. Navíc má několik poloh a ne právě zřetelně oddělených.

Na druhou stranu musí Ekonom pochválit multimediální systém. Za ten se sice i v případě nejvyšší výbavy musí připlácet 20 tisíc korun, hovoří ale česky, má pohlednou grafiku a velmi rychlé dotykové ovládání. Jen je třeba se k obrazovce trochu více natahovat, což může být nepříjemné menším postavám. Pokud je to ovšem pro řidiče problém, má ještě k dispozici joystick se sadou tlačítek na středovém tunelu.

Tento blok kompletně nahradí dotykové ovládání. Do systému lze připojit média pomocí Bluetooth, USB i zvukového vstupu, takže je konektivita na nejvyšší úrovni. Navigace zvládá zobrazovat i maximální povolenou rychlost. Tu ale nečte pomocí kamery ze značek, nýbrž pouze odhaduje z GPS. Je tedy mnohdy nepřesná.

Kombi s rozvorem přes 2,7 metru je na tom z hlediska prostoru velmi dobře. Řidič a spolujezdec by snad uvítali delší podsedáky a o něco lepší boční vedení sedadel v zatáčkách. Místo ve druhé řadě je standardní, stejně tak kufr. Objem 486 litrů je dostačující. Ke sklopení zadních sedadel do roviny je třeba vytáhnout sedák vpřed, což je nepohodlné. Pak ale vznikne rovná ložná plocha s celkovou kapacitou 1595 litrů.

Nejčastější naftovou volbou bude u tohoto Renaultu jednotka 1.5 dCi s výkonem 110 koní. Přitom o 20 koní a 60 Nm silnější 1.6 dCi vyjde o 40 tisíc korun dráže. Výhody, které se za tyto peníze dostaví, jsou ale výraznější v reálném provozu než na papíře.

Maximální točivý moment 320 Nm je u vozu vážícího 1,4 tuny velmi znát. Jednotka má až do 1750 otáček klidný průběh, sice se nedusí, ale příliš síly od ní nelze v těchto hodnotách čekat. Pak ale nastoupí v plné síle a předvede dynamiku hodnou spíše dvoulitrového motoru, aby o tisíc otáček výše opět pomalu slábla.

Takzvaný "turboefekt", tedy náhlé nabití síly, je snesitelný i díky šestistupňové manuální převodovce. Pokud se řidič naučí řadit ve správný okamžik, může ho potlačit a pak si užít ostrá zrychlení nebo svižná předjíždění. I kvůli tomu by bylo dobré, aby páka manuálu chodila ve svých drahách o něco hladčeji. Motor ale kromě dobré dynamiky během testu dokázal, že umí být i úsporný.

Při aktivovaném systému start-stop a klidné jízdě Ekonom naměřil 5,6 litru nafty na 100 kilometrů. Týdenní průměr se pak pohyboval okolo šesti litrů nafty, kdy rychlejší cestování znamenalo odběr do sedmi litrů. Spotřeba tak nekolísá. Díky šesti převodům navíc motor jezdí za málo i při dálničních rychlostech, nemluvě o jeho klidnějším chodu.

Kombi pro rodinné cesty není typickým vozem na lámání úsekových rekordů amatérských rallye, nicméně i tak Mégane jízdními vlastnostmi potěší. Na dálnici je stabilní, kvalitní asfalt kombinovaný se zatáčkami si s jeho tužším podvozkem řidič užít může. Problémem je, jakmile se v cestě objeví překážky v podobě větších nerovností. To se pak ozývají rázy od zadní nápravy. Silné bouchnutí přes kořenem přizvednutý asfalt rozčilí hlavně zadní pasažéry.

Řidič si ale i tak může vychutnat řízení s odezvou, která patří k těm lepším. Mégane je v zatáčkách sebejistý, k nedotáčivosti téměř nikdy nedochází. Případnému úletu zabrání pozorná elektronika. Renault Mégane Grandtour tak patří i přes těžší motor vpředu k těm lépe jezdícím kombíkům nižší střední třídy.


Tabulka technických parametrů

Renault Mégane Energy 1.6 dCi 130

Motor: vznětový čtyřválec

Objem: 1598 ccm

Výkon: 96 kW (130 k)

Toč. moment: 320 Nm

Zrychlení 0-100 km/h: 10,1 s

Max. rychlost: 200 km/h

Komb. spotřeba: 4 l / 100 km

Rozměry: 4567 x 1804 x 1507 mm

Cena: 474 900 korun včetně DPH

 

Multimediální systém hovoří česky, má pohlednou grafiku a velmi rychlé dotykové ovládání.

 

Jako každý moderní vůz dostal i Mégane LED pro denní svícení. Vyšší výbavy lze poznat podle chromovaných doplňků a větších litých kol.

Palubní deska vozu působí poněkud plastově.


Rychlost se zobrazuje digitálně. Otáčkoměr má tradiční ručičku.


Testovaný model měl manuální převodovku.

Střešní okno je příjemné v létě. Ubírá ale prostor nad hlavou posádky.

Kufr má dvojitou podlahu. Do spodního patra se schovají hlavně drobnosti.

Design vozu se po faceliftu změnil jen minimálně.

Související