Subaru je japonská automobilka s tradicí v závodech rallye. I proto v její nabídce stále figuruje sportovní sedan WRX STI. Ostřejší jízdu za volantem však nabízejí i jiné modely z jejího portfolia. Je to i případ kompaktního SUV Forester, které ve své čtvrté generaci přijíždí s přeplňovaným benzinovým dvoulitrem.

Sportovně založený Subaru Forester 2.0XT už na první pohled na sebe přitahuje pozornost. Ačkoli už nemá velký nasávací otvor na přední kapotě, který byl dříve poznávacím znamením těchto aut, stále vypadá dramaticky. Mohou za to velká výstředně tvarovaná kola nebo třeba sportovně střižený nárazník, který zdobí na výšku řešený pás LED pro denní svícení.

Subaru se u posledních modelů snaží napravit své interiéry, které bývaly nudné a tmavé. Proto má Forester zdobnější palubní desku se světlejšími plochami a plast vypadá na první pohled kvalitně. I tak jsou tu ale některé prvky, které připomínají spíše vozy z minulého desetiletí.

Řeč je třeba o rádiu s jednoduchým digitálním displejem. Na vrchu palubní desky našla své místo naopak barevná obrazovka. Ukazuje řidiči a posádce podrobné údaje o voze, včetně třeba funkcí pohonu všech kol. Z hlediska prostornosti kabiny je na tom nový Forester dobře. Ve vzdušném interiéru najdou pohodlné místo čtyři dospělí a ještě zbude dostatek prostoru na zavazadla. Objem kufru s hodnotou 505 litrů je zhruba v průměru.

Kultivovaný projev, velmi dobrá dynamika, ale také vyšší spotřeba. To jsou hlavní poznávací znaky dvoulitrového benzinového motoru, který ještě podporuje turbodmychadlo. Trochu zvláštní je spojení s bezstupňovou automatickou převodovkou. Variátory totiž nejsou právě přátelské k dynamice, tady ale nastavení a spolupráce s motorem funguje na výbornou. Ze Subaru je tak svižný stroj na předjíždění. Stovku zvládne pokořit za 7,5 sekundy. Jen je třeba počítat s vyšší spotřebou. Ekonom při klidné jízdě naměřil okolo 10 litrů benzinu na 100 kilometrů, při spěchu jdou hodnoty výrazně výše.

Místem, kde sportovní geny Subaru vystupují na povrch, je tlačítko u řadicí páky. Patří systému SI Drive a umožní nastavit jeden ze tří jízdních režimů. Mění se nejen reakce na pokyny plynovým pedálem, ale i nastavení variátoru, který ve standardu nemá stupně, ve dvou sportovních režimech má ale šest, nebo osm virtuálních stupňů. To umožní řadit páčkami pod volantem a řidič má z jízdy zážitek.

Subaru Forester 2.0XT je všestranné auto. Snadno zvládá plnit své úkoly na silnici i mimo ni. Hledá ale majitele, který nebude příliš hledět na náklady. Kromě vysoké spotřeby přeplňovaného motoru je také problémem poměrně sebevědomě nastavená cena, která se blíží milionu korun.

 

Tabulka technických parametrů
Subaru Forester 2.0XT

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 1998 ccm
Výkon: 177 kW (240 k)
Toč. moment: 350 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7,5 s
Max. rychlost: 221 km/h
Komb. spotřeba: 8,5 l / 100 km
Rozměry: 4595 x 1789 x 1735 mm
Cena: 939 000 korun včetně DPH

Variátory obecně nejsou právě přátelské k dynamice, u Foresteru ale spolupráce s motorem funguje na výbornou.

Model XT je rozpoznatelný díky agresivnímu nárazníku a pohledným diskům kol.

Monochromatický displej rádia je spíše staromódní.

Tlačítkem SI Drive lze vybírat jízdní režimy.

Benzinový motor má sportovní kořeny.

Foto: Jan Markovič

Související