Sedan střední třídy Volvo S60 dostal facelift, který mu z hlediska vzhledu pomohl, ačkoli jde hlavně o kosmetické změny. Úpravy několika detailů, jako je tvarování přední kapoty, skrytí ostřikovačů nebo nasazení nových světel, z něj udělaly svěže vypadající vůz. Ačkoli interiér zůstal na první pohled prakticky beze změn, nevadí to. Čistý švédský design palubní desky s tenkým panelem stárne jen pomalu. Testovací auto navíc přijelo v solidní výbavě Summum, obdařené koženými sedačkami a hliníkovým dekorem.

Ne vše je ale na palubě Volva S60 v souladu se švédským stylem. Například ovládání palubního systému je poměrně komplikované a velmi nepřehledné. Multimédia či nastavení vozu se totiž řídí pomocí dvojice otočných voličů vyplněných tlačítky, další knoflíky jsou rozmístěné do ohraničení okolo bloku s číselnými tlačítky. Dá se ještě použít dálkový ovladač, nicméně zadat adresu do navigace nebo vybrat správnou skladbu z hudební sbírky je složitou operací, kvůli které je lepší raději zastavit.

Možná je to dáno i tím, že S60 si už s sebou veze na palubě opravdu velké množství elektroniky. Adaptivní tempomat, čtečka dopravních značek nebo systém proti střetu s chodcem jsou už známou výbavou vyšších verzí švédských vozů. Facelift navíc přinesl nové řešení ukazatelů rychlosti a otáček. Ty nahradil displej, který je jen simuluje. Má tři barevná schémata - stylové, ekologické a sportovní. Každé nabízí jiný barevný podklad i zobrazení určitých údajů. Je to pěkný doplněk. Uživatel nakonec ale vybere jedno zobrazení a tomu zůstane věrný.

Týdeník Ekonom si vybral k testu model S60 zejména kvůli motoru. Verze označená D4 Drive-E je jednou z prvních motorizací nové generace. Švédové nahradili osmiválce, pětiválce i čtyřválce zcela novými čtyřválci. Mají i shodný objem dvou litrů, mění se jen výkonnostně. Síla se řeší primárně počtem turbodmychadel, testovaná jednotka má dvě. Celkem dosahuje na výkon 181 koní a maximum točivého momentu 400 Nm. Hned první pochvala musí směřovat k velmi klidnému chodu.

Motor spolupracuje s novou automatickou převodovkou Aisin s osmi stupni. Ta řadí oproti původnímu šestirychlostnímu Geartronicu výrazně rychleji i jemněji. Nabízí dokonce možnost měnit převody pomocí kovových páček pod volantem. Větší množství stupňů umožňuje nižší otáčky během cestování po dálnici. Automat také umí vyřazovat, a tím dál šetří. I tak je ale prezentovaná spotřeba 4,2 litru nafty na 100 kilometrů a s ní spojený dojezd až 1700 kilometrů na jednu nádrž spíše z říše snů. V průměru se při klidné jízdě dá cestovat zhruba za šest litrů nafty, sportovněji pojaté cestování, ke kterému vybízí solidně postavený podvozek, může vyhnat konzumaci paliva až na 8,5 litru na 100 kilometrů. Je evidentní, že motor je postavený tak chytře, aby co nejlépe prošel oficiálními testy spotřeby. V reálném provozu bude mít spotřeba výkyvy, a tak velmi záleží na jízdním stylu řidiče.

Volvo S60 se po změně stalo nepřehlédnutelným konkurentem BMW řady 3 nebo Mercedesu třídy C. I proto je potřeba počítat s jeho vyšší cenou. Ta sice začíná v případě zkoušené motorizace lehce nad 900 tisíci, dodatečná výbava ale vyšponovala částku za konkrétní auto až na 1,4 milionu korun.

 

Tabulka technických parametrů
Volvo S60 D4 Drive-E

Motor: vznětový dvakrát přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1969 ccm
Výkon: 135 kW (181 k)
Toč. moment: 400 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7,4 s
Max. rychlost: 230 km/h
Komb. spotřeba: 4,2 l/100 km
Rozměry: 4635 x 1865 x 1479 mm
Cena: 910 300 korun včetně DPH

Nová osmistupňová převodovka řadí oproti předchůdkyni výrazně rychleji i jemněji.

Poslední facelift přinesl Volvu S60 drobné úpravy exteriéru. Poznat je to třeba na nové masce chladiče nebo nárazníku.

Palubní deska sází na čistý švédský design. Díky tomu její vzhled stárne jen pomalu.

Čiré světlomety ohraničené světelným páskem vypadají dobře. Motiv se opakuje na nárazníku.

Ovládání palubního systému se změtí tlačítek je velmi nepřehledné.

Vzadu je dost místa pro dva dospělé, jak to má ve voze střední třídy být.

Foto: Jan Markovič

Související