Jednoduchá a bytelná. Taková Dacia byla na začátku svého života. To se teď ale několika tahy tužky designéra mění. Zejména pokud si zákazník vybere některou z vyšších výbav, která je navíc podmínkou pro získání vozu s pohonem všech kol. Upravená maska, nové světlomety i kola dávají vozu vyniknout, stejně tak byl Ekonom překvapen detaily, jako jsou masivní ližiny na střeše zdobené nápisem "duster". Smysl pro detail se ještě nedávno od utilitaristického SUV neočekával, teď se zdá, že i Dacii záleží na větší atraktivitě. Stigma laciného auta pro chudé, které si značka nese z dob socialismu, by se tak mohlo definitivně smazat.

Ještě větší akcent na vzhled je vidět v interiéru. Zatímco minulá verze Dusteru měla už na první pohled nekvalitně zpracovanou palubní desku, kterou se ve vyšších výbavách snažila zachránit třeba plastem vydávajícím se za dřevěný dekor, novinka dostala zcela jiné pracoviště řidiče. Stále tu prim hrají černé plasty, vypadají ale kvalitněji a připomínají základní verze některých jiných evropských automobilů. Tu a tam se dá najít dokonce nějaké ozdoba, ne z chromu, ale ze stříbrně lakovaného plastu. Náklady na výrobu to příliš nezvýší, ale interiéru to dodá na útulnosti. Stále však platí, že se dá třeba i díky gumovým koberečkům kabina snadno čistit.

Nutno podotknout, že pokud si budoucí majitel pořídí Duster za plakátovou cenu "již od", dostane stále spartánsky vybavené auto. V úplném základu chybí palubní počítač, tempomat, elektrická okénka, ale i taková samozřejmost jako výškově stavitelné pásy. Bohužel žádná z výbav nenabízí podélně nastavitelný volant, lze ho tedy seřizovat jen výškově. To spolu s ne příliš pohodlnými sedadly s nulovou boční oporou a krátkým sedákem znamená pro některé řidiče kompromis v sezení za volantem, který neprospívá pohodlí ani řidičské jistotě.

Je zábavné pozorovat, jak Dacia dokáže ušetřit na některých detailech. Například otáčkoměr je i u dieselové verze cejchovaný do sedmi tisíc otáček, tedy stejně jako v případě benzinu. Pochvala ovšem musí směřovat k navigaci, kterou si lze dokoupit k vyšší výbavě za rozumných sedm tisíc korun. Má rychlou odezvu i slušnou grafiku. Jen by mohla být na palubní desce umístěna výše, aby byla lépe při ruce i na očích.

Prostornost Dacie je na úrovni ostatních malých SUV. Ačkoli se v nabídce objevilo nové čalounění, jízda na zadních sedadlech postrádá pohodlí kvůli rovné lavici. Zejména prostřední páté místo je vyloženě nouzovou záležitostí maximálně na pár kilometrů. Duster je nicméně praktický. Do kufru se vejde pod plato 475 litrů. Původní látkový kryt připomínající spíše hadr nahradil klasický plastový dekl.

Dacia Duster láká na základní cenu pod 250 tisíci korun. Testovaný model s pohonem všech kol a dieselovým motorem 1.5 dCi (109 koní) ovšem vyjde minimálně na 394 900 korun. Je to výrazný rozdíl, stále jde ale o jedno z nejlevnějších aut na trhu s pohonem 4 x 4.

Dacia zapracovala na odhlučnění. Motor je po studeném startu stále velmi výrazně slyšet, vibrace jsou cítit, ale po zahřátí je na tom lépe, než bývalo zvykem. Zejména ve vyšších rychlostech je klidnější, což zpříjemňuje cestu po dálnici. Řidič by se však neměl nechat zmást šestistupňovou manuální převodovkou. Má totiž velmi krátké stupně. Například jednička má takový převod, že je záhodno rozjíždět se rovnou na dvojku. První stupeň se dá využít v těžším terénu, kde poslouží při sjezdu prudkých kopců nebo naopak výjezdu jako náhrada chybějící redukční převodovky. Duster je v terénu poměrně schopným vozem. Systém 4 x 4 je sice řešen jen mezinápravovou spojkou, ale nabízí kontrolu pomocí otočného voliče na středovém panelu. Volba "Lock" uzamkne rozdělení točivého momentu mezi všechna čtyři kola, a tak se Duster snadno dostane i z těžších situací.

Připravenost do terénu pak u Dacie znamená komfortní jízdu po silnici. Vysoké pneumatiky, měkce nastavené pružiny, to vše přispívá k pohodlí na palubě. Auto zvládne filtrovat i větší neduhy českých silnic. Nutné je jen počítat s nejistým řízením a většími náklony v zatáčkách. Klidná jízda se projeví na dobré spotřebě. S Dusterem se dá snadno jezdit za šest litrů nafty na 100 kilometrů. Dobrou zprávou je, že Duster se po faceliftu vylepšil v nutných detailech. Ještě pár změn k dobru zbývá, už teď jde ale o plnohodnotného soupeře ostatních SUV.

 

Tabulka technických parametrů
Dacia Duster 1.5 dCi 4 x 4

Motor: vznětový čtyřválec
Objem: 1461 ccm
Výkon: 80 kW (109 k)
Toč. moment: 240 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 12,9 s
Max. rychlost: 168 km/h
Komb. spotřeba: 5,2 l/100 km
Rozměry: 4315 x 1821 x 1695 mm
Cena: 394 900 korun včetně DPH

Dacia zapracovala na odhluč-nění. Motor je po zahřátí slyšet méně, než bývalo zvykem.

Duster se může vydat do terénu díky pohonu všech kol. Ten je ale k dostání jen ve vyšších výbavách.

Na palubní desku byly oproti předchůdci použity lepší materiály.

Látkový kryt kufru nahradilo plastové víko, které poslouží i k uskladnění malých předmětů.

Součástí vyšších verzí jsou i ozdobné ližiny.

Nově je pohon 4 x 4 označen u zadního brzdového světla.

Navigace je k dispozici za příplatek 7000 korun.

Dacia je stále bytelným vozem.

Foto: Dacia

Související