Nová generace modelu Lexus IS upoutá na první pohled svými tvary. Ty jsou natolik dynamické, moderní i osobité, že řada luxusních konkurentů vypadá při přímém srovnání jako o dekádu starší vozy. Výrazně sportovní vzhled je doplněn neméně důmyslnou technikou. Zásluhou použité koncepce je rozložení hmotnosti na obě nápravy téměř v ideálním poměru 50 : 50, což příznivě ovlivní jízdní vlastnosti vozu.

 

Samotný skelet má základ už v předchozí generaci, avšak pro novinku byl částečně upraven. Je o něco lehčí a zároveň i výrazně tužší. Namísto obligátního a dnes z cenových důvodů skoro samozřejmého zavěšení McPherson je vpředu použito náročnější lichoběžníkové zavěšení. Zadní náprava je pak víceprvková. Novinkou je v této generaci elektromechanický posilovač řízení. Kombinace těchto faktorů znamená, že má Lexus předpoklady k tomu, aby se na silnici předvedl jako agilní a zábavný vůz.

 

Lexus i v reálu dokazuje, že hybridní pohon nemusí být překážkou radosti z jízdy. V případě modelu IS 300h funguje hybridní technologie perfektně. Vůz se rozjíždí téměř vždy s využitím elektromotoru, k němuž se někdy dříve, jindy později přidá spalovací jednotka. Kdy to bude, záleží na několika okolnostech. Předně jde o zvolený program jízdního režimu. Kromě běžného Normal se nabízí také režim Eco a dále Sport či Sport+. Navíc je zde ještě režim EV mode, který využívá výhradně elektromotorů (jsou tu dva), přičemž jeho použití je omezeno stavem nabití baterie a také rychlostí vozu.

 

Ač označení číslem 300 v názvu budí dojem, že pod přední kapotou pracuje šestiválec, ve skutečnosti se jedná o čtyřválec s nezvykle velkým zdvihovým objemem 2,5 litru. Výhodou hybridního soustrojí je nebývale tichý provoz, zejména ve městě, kde se čistě elektrický režim častěji zapíná. Navíc není běžné, aby automobil s benzinovým motorem o výkonu 223 koní vystačil ve městě s přibližně 7 až 8 litry paliva na 100 kilometrů. Mimo metropoli, třeba při dálničním pospíchání, se dá vystačit s konzumací paliva okolo 9,5 litru benzinu na 100 kilometrů.

 

Jízdní vlastnosti nového Lexusu jsou na vysoké úrovni. Přesto se podvozek, bez ohledu na nastavení odpružení, během testu jevil někdy možná až příliš tuhý, což by nemuselo vyhovovat každému řidiči, zejména ne pak tomu, který ke značce přišel třeba od na komfort zaměřeného Mercedesu. Na druhou stranu díky takovému podvozku Lexus v zatáčkách nabízel dobré vedení stopy a hlavně neutrální chování. To zvyšovalo řidičskou jistotu i dobrý pocit z řízení.

 

Lexus si vždy zakládal na bohaté výbavě, čímž jeho vozy tvořily ostrou protiváhu zavedeným německým značkám, u nichž je i dnes třeba za řadu věcí připlácet. Aby toho nebylo málo, k testu zapůjčený IS 300h přijel ve vrcholné verzi zvané F Sport. Její součástí jsou nejen rozdílná kola, ale i adaptivní odpružení AVS, jež figurovalo již v minulé generaci řady GS. To je k dostání právě jen pro hybridní verzi modelu IS. Na rozdíl od evropských zvyklostí, kde se zpravidla nabízejí tři režimy tuhosti odpružení, jsou u tohoto systému k dispozici pouze dva. Normal, který se uplatní při běžné jízdě, a Sport S+, jenž se dá využít, pokud chce řidič jet ostřeji.

 

Výbava F Sport ale nabízí mnohem více. Třeba přední sedadla mají vynikající boční vedení a sedí se v nich nízko, takřka jako ve sportovním voze. Díky tomu je pozice za volantem ideální. Jedním z mála příplatkových prvků testovaného auta byl také paket Luxury and Driver Assist. Za 100 tisíc korun dodá čalounění kvalitní kůží i elektricky nastavitelná přední sedadla s vyhříváním a odvětráváním. Design kabiny je atraktivní, leč lehce komplikovaný. Originální ovládání Remote Touch ve stylu počítačové myši vyžaduje trochu cviku, stejně jako ovladače klimatizace.

 

Zajímavostí verze F Sport je pohyblivý přístrojový štít, ve kterém se posunuje virtuální budík po displeji, a umožňuje tak zobrazit více informací z palubního počítače. To se bude líbit technicky založeným řidičům, pro které je ostatně takový hybridní vůz určen. Finanční výhody, jako v západních evropských zemích, v Česku z pořízení ekologického vozu zatím bohužel neplynou.

 

Tabulka technických parametrů
Lexus IS 300h F Sport

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec + dva elektromotory
Objem: 2494 ccm
Výkon: 164 kW (223 k)
Toč. moment: 221 Nm + 300 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8,4 s
Max. rychlost: 200 km/h
Komb. spotřeba: 4,7 l/100 km
Rozměry: 4665 x 1810 x 1430 mm
Cena: 1 219 000 Kč

Lexus si zakládá na bohaté výbavě, čímž jeho vozy tvoří ostrou protiváhu zavedeným německým značkám, u nichž je i dnes třeba za řadu věcí připlácet.

Futuristický design nové generace modelu IS je nápaditý. Někteří jeho konkurenti nyní vypadají staře.

Sportovní volant padne do ruky. Škoda, že například ovladač tempomatu je shodný s vozy Toyota.

LED diody pro denní svícení patří ke každému novému vozu. Lexus není výjimkou.

Virtuální hlavní ukazatel místo klasického budíku umožňuje lepší využití prostoru.

Velká litá kola jsou součástí balíčku F Sport.

Sedadla jsou komfortní a dobře vedou v zatáčkách.

Záď může připomínat starší Hondu Accord.

Foto: Lexus

Související