Zákon nově stanovuje, že každé takové ustanovení je neúčinné, ledaže je druhá strana výslovně přijala. Vyloučit působnost uvedeného ustanovení dohodou smluvních stran není možné.

 

Je zřejmé, že neočekávatelnost určitého ustanovení obchodních podmínek bude primárně vyplývat z jeho obsahu. Tak tomu bude například tehdy, pokud budou obchodní podmínky zahrnovat ustanovení, která nesouvisejí s předmětem příslušné smlouvy nebo budou ve vztahu k předmětu smlouvy neobvyklá.

 

Překvapivost ustanovení však nemusí být dána pouze samotným věcným obsahem. Při posouzení, zda je určité ustanovení obchodních podmínek rozumně očekávatelné, či nikoli, musíme vzít v úvahu i jeho formu či způsob vyjádření.

 

Za překvapivá, a tedy neúčinná, tak mohou být považována například ustanovení vyjádřená nejasně, nebo drobným či špatně čitelným písmem, pokud mění nebo doplňují obsah smlouvy tak, že je druhá strana nemůže rozumně očekávat. Relevantní může být i umístění ustanovení v textu obchodních podmínek, jestliže například předmět ustanovení vůbec nekoresponduje s nadpisem části obchodních podmínek, do které je zahrnuto.

 

Při přípravě obchodních podmínek je tedy třeba dbát i na jejich grafickou úpravu, která ovlivňuje jejich transparentnost a srozumitelnost. V praxi nejde pouze o známý problém velikosti písma, ale zejména o celkovou strukturu a přehlednost jejich textu.

 

Martin Kofroň
vedoucí advokát KPMG Legal
Partner rubriky

Archiv sloupků k rekodifikaci najdete na adrese Ekonom.cz/rekodifikace

Související