Wolfsburské kombi nižší střední třídy vychází designově z verze hatchback. Ta mu propůjčila svěží moderní styl, který sice oproti minulým generacím nezpůsobil žádnou revoluci, ale designérům se podařilo šikovnou úpravou detailů auto posunout do modernější podoby. LED pro denní svícení vpředu i opticky přitažlivé trubičky brzdových světel autu sluší. Díky tomuto vzhledu už ani nové kombi nepůsobí těžkopádně, ačkoli narostlo ve všech směrech.

 

Právě nabobtnání rozměrů pomohlo i zavazadlovému prostoru, který byl na českém trhu hlavním argumentem pro volbu Octavie. Ta dříve svým objemem kralovala své třídě. Časy se ale mění. Jednak už Octavia není nejpraktičtější, protože letošní novinka Honda Civic Tourer ji překonává s gigantickým objemem 624 litrů, jednak se rozdíl ve velikosti nabízeného prostoru mezi Golfem a Octavií smrsknul na pouhých pět litrů.

 

Variant má k dispozici 605 litrů a po sklopení zadních sedadel na šikmé ploše až 1620 litrů. Prostor dělí přepážka, která rovná podlahu zavazadelníku s hranou nakládacího otvoru, což umožňuje snadnější manipulaci s těžkými předměty.

 

Interiér vozu je podobně vzdušný jako kufr. Ekonom testoval model v nejvyšší výbavě Highline, která zahrnuje pohodlná sedadla s výrazným bočním vedením potažená kombinací Alcantary a látky. Možná se budou hůře udržovat, ale působí příjemně na pohled i na dotek. Stejně dobře vypadá i palubní deska, kterou zdobí plochy s lesklým klavírním lakem. Těch už se nedoporučujeme dotýkat, je totiž na nich vidět každý otisk. To je lepší prsty použít k ovládání multimediálního systému na středové obrazovce.

 

Na výběr jsou dvě varianty. Levnější s hrubou grafikou a pomalejšími reakcemi je součástí výbavy Highline, dražší s pohledným displejem, rychlou odezvou a ovládáním připomínajícím tablety vyjde na 49 700 korun. Součástí balení je i solidně provedená navigace.

 

Z hlediska výbavy přesto Highline zahrnuje vše, co řidič k cestám potřebuje, aniž by bylo nutné za cokoli připlácet. Potěšil i adaptivní tempomat, který dokáže udržovat vzdálenost za vozem při cestování po dálnici. K duhu přišla také standardní dvouzónová klimatizace. I její ovládání je na středovém panelu, který je mírně nakloněný k řidiči, a tím usnadňuje orientaci i za jízdy. Ergonomicky hůře jsou na tom jen různě velká tlačítka na volantu, jinak je v Golfu Variant vše na svém místě, tak jak se to od Volkswagenu očekává.

 

Testovaný model vybavený turbodieselem 2.0 TDI s vyšším výkonem 150 koní (k dostání je ještě 1.6 TDI 105 k) se předvedl jako ideální vůz pro firemní použití. Jednotka spárovaná s přesnou šestistupňovou manuální převodovkou totiž potěšila nejen klidným chodem a mizivým množstvím vibrací, ale i dynamikou a spotřebou. Točivý moment 320 Nm nastupuje při 1750 otáčkách za minutu, i pod tuto hodnotu ale motor není mdlý, solidně zabírá už od nějakých 1300 otáček. Vhodný je i na dálnici, protože při limitních 130 km/h ukazuje otáčkoměr na šestý převodový stupeň číslo 2400, což znamená, že v kabině panuje klid a zbývá ještě dynamický prostor pro další zrychlování třeba při předjíždění.

 

Překvapila nás rovněž výsledná spotřeba motoru. I po poměrně rychlém cestování palubní počítač ukazoval průměrných 6,2 litru nafty na 100 kilometrů. Pokud se řidič pohybuje mimo město stálou rychlostí, dá se klesnout i lehce pod pět litrů, což se už blíží tabulkovému údaji. Ačkoli by slabší motor 1.6 TDI papírově mohl nabízet ještě o něco nižší konzumaci nafty, z hlediska poměru spotřeba-dynamika vychází testovaný 2.0 TDI jako jasný vítěz.

 

Golf Variant přesto ještě neodhalil všechna svá esa. Pokud ho bude zákazník srovnávat s vozem domácí provenience, měl by se zaměřit také na podvozek. Vůz stojící na koncernové platformě MQB (stejnou využívá i Octavia) totiž v této motorizaci nabízí moderně řešenou zadní nápravu zavěšením typu multi-link. V Mladé Boleslavi do Octavie 2.0 TDI montují torzní příčku, multi-link je k dostání jedině s motorem 1.8 TSI, nebo pohonem všech kol. Jízdně je tedy Golf Variant na vyšší úrovni. Projevuje se to nejen nižší hlučností, ale i lepší stabilitou v zatáčkách. Auto není náchylné na rozhození nerovnostmi, rázy od kol se neobjevují. Přidá-li se k tomu jisté řízení s vhodně nastaveným posilovačem, stává se z Golfu nejlépe jezdící kombi ve své třídě.

 

Tabulka technických parametrů

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI BlueMotion

Motor: vznětový čtyřválec
Objem: 1968 ccm
Výkon: 110 kW (150 k)
Toč. moment: 320 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8,9 s
Max. rychlost: 218 km/h
Komb. spotřeba: 4,2 l/100 km
Rozměry: 4562 x 1799 x 1481 mm
Cena: 541 900 korun včetně DPH

Rozdíl ve velikosti zavazadlového prostoru se mezi Golfem a Octavií smrsknul na pouhých pět litrů.

Golf Variant v minulých verzích působil nepropracovaně, to ale není případ designu nové generace.

Střed palubní desky je nakloněn směrem k řidiči, což usnadňuje orientaci.

Golf lze vybavit i panoramatickým střešním oknem, které prosvětlí prostornou kabinu.

Na zadních sedadlech najdou prostor i nadprůměrně vysocí cestující.

Dieselový dvoulitr v testu překvapil velmi nízkou spotřebou.

Kufr má dvojité dno, které rovná podlahu s jeho prahem.

Zadní partie Variantu připomínají větší kombi VW Passat.

Foto: Volkswagen

Související