DB Schenker si od velkokapacitní soupravy slibuje nejen regulaci počtu nasazených vozových jednotek na nejfrekventovanější trase Praha – Brno a optimalizaci nákladů na dopravu, ale i pozitivní přínos životnímu prostředí.

„Zapojením vozidla Road Train na této pravidelné lince ušetříme až tři kamiony denně. Díky tomu vyprodukujeme o pětinu emisí CO2 méně,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti. „Je to další pozitivní krok k našemu předsevzetí – do roku 2020 chceme snížit emise až o 20 %.“

Společnost DB Schenker je jednou z prvních logistických společností na českém trhu, která tento typ vozidla pravidelně využívá. Tuto informaci, stejně jako další bližší údaje o provozu nadlimitních souprav Road Train v ČR i zahraničí, procesu vydávání povolení a zkušeností dalších firem přinesl časopis Logistika v svém prosincovém vydání.

Společnost vypravuje tento typ vozidla podle stanoveného jízdního řádu v pracovních dnech v nočních hodinách (18:00 – 6:00). Jejich hlavním využitím je přeprava sběrných kusových zásilek mezi logistickými terminály. Podobná velkokapacitní souprava již také pravidelně jezdí mezi jižní Moravou a pobočkami DB Schenker na Slovensku v Bratislavě a Zvolenu. Ta však měří 22 m, povolení tedy nepotřebuje.

Vozidlo Road Train je klasický návěs doplněný připojeným vlekem s celkovou délkou 25,5 m. Jeho velkou předností je, že má užitnou plochu znásobenou třemi podlahami (Triple Decker). Oproti klasickému kamionu s přepravní kapacitou 33 paletových zásilek ho lze naložit až 153 paletami při dodržení celkové hmotnosti 40 tun.

Road Train přesahuje povolenou délku

Jelikož je v České republice podle zákona č. 341/2002 povolená délka silniční soupravy 22 m a souprava Road Train tuto délku přesahuje o 3 m, žádá provozovatel každé 3 měsíce o povolení provozu.

Pro jeho získání musí splňovat několik podmínek. První je statická zkouška soupravy, druhá dodržení celkové hmotnosti do 48 tun. Třetí, nejméně důležitá podmínka je, že vozidlo smí jezdit jen po směrově oddělených komunikacích, což jsou dálnice a rychlostní komunikace. Z nich smí sjet maximálně do vzdálenosti 10 km, a to pouze v případě, že silnice nekříží železniční koleje.

Road Train musí být také viditelně označen, aby ostatní účastníky provozu upozorňoval na své nadstandardní rozměry.

 

Rozměry vozidla Road Train verze Triple Decker (tři podlahy):

návěs: délka 13,5 m, výška 3 m, šířka 2,48 m

přívěs/vlek: délka 7,73 m, výška 3 m, šířka 2,48 m

kapacita paletových zásilek: 153

celková nosnost: 40 tun

Související