Před pár lety se základní sektory rozšířily o sektor další - o služby, které neposkytují služby, ale pouze je agregují. Začalo to slevovými servery. Jen několik měsíců poté, co se rozběhly první servery poskytující hromadné slevy, objevily se další, tentokrát agregující slevy ze všech již existujících slevových serverů. Zatímco za prvními stála snaha ušetřit peníze, za druhými touha ušetřit čas.

 

Byznys se stal právě z šetření časem. Už není třeba hledat nabídku služeb, která by byla cenově nejvýhodnější, místně nejbližší nebo kvalitativně nejlepší. Tohle za nás provede počítač. Je to taková metaslužba, služba nad službami. Dovede porovnat ceny, propočítat vzdálenosti a díky zaručeným referencím doporučit, co je pro nás nejlepší.

 

Ale není to výroba něčeho nového, není to uspokojování skutečné potřeby, je to pouze záchrana toho, čeho se nám vinou současnosti často příliš nedostává, tedy času. Vlastně jsem původně chtěl být kousavě kritický, protože jsem měl za to, že se stále větší množství lidí chce živit pouze těmito nadslužbami, agregací, srovnáváním a referováním. Ale motiv je stejný, jako když se objevily jiné dnes již standardní služby. Chtěli jsme ušetřit čas, tak nechodíme pěšky, necháváme si dovézt jídlo do kanceláře nebo používáme bezkontaktní platební karty.

 

Mohli bychom mluvit o tom, že nám ekonomika a marketing uměle vytvářejí potřeby, které nemáme. Na druhou stranu tím je ekonomika živa a bez toho bychom byli možná ještě ve středověku. Buďme za to rádi a věnujme ušetřený čas něčemu smysluplnému.

 

Vítězslav Bican
výkonný ředitel jazykové agentury Channel Crossings