Jaguar XJ, velký manažerský sedan, který konkuruje třeba oblíbenému Mercedesu třídy S, jezdí po silnicích od roku 2010. Dosud však jen s pohonem zadních kol. Takové uspořádání má sice pro zkušené řidiče kouzlo v podobě reaktivního ovládání, méně zapálení šoféři ale mohou mít za zhoršených povětrnostních podmínek pocity úzkosti z neklidné zádi. Pohon všech kol ty nezkušené znovu uklidní, mistry volantu pak přesvědčí o tom, že i s AWD (tedy přiřaditelným pohonem předních kol) může být zábava.

 

Celý systém koordinuje elektronicky řízená vícelamelová spojka, která dokáže rozdělovat točivý moment mezi nápravami v poměru 0:100 až 50:50. Systém monitoruje dění pod koly jednou za 100 milisekund a podle toho nastavuje ideální poměr. Jaguar se tedy dokáže přizpůsobit konkrétním jízdním podmínkám. Inženýři museli při zabudování systému do vozu přepracovat řadu prvků - auto má upravené odpružení i výfukový systém. Technickou vychytávkou je pak protažení předního hnacího hřídele přímo olejovou vanou motoru.

 

Ostatně i samotná pohonná jednotka je novinkou. Jde o hliníkový šestiválec s objemem 3,0 litru, který je navíc přeplňovaný kompresorem. Díky tomu dosahuje výkonu 340 koní a maximálního točivého momentu 450 Nm. Už z čísel je tedy zřejmé, že poskytne 1,9 tuny těžkému jaguaru skvělou dynamiku. Na stovku s ním auto zrychlí za 6,4 sekundy, maximálně uhání 250 km/h. Motor je přitom v nízkých otáčkách velmi tichý a pod plynem doprovází akceleraci typickým svistem kompresorových jednotek. Prospívá mu i spojení s automatickou převodovkou od společnosti ZF, která má osm stupňů a tři jízdní režimy.

 

Nebýt pohonu všech kol, předvedla by "kočka" občasný řízený smyk do zatáčky, AWD se ale stará o to, aby byly průjezdy zatáčkami rychlé a zároveň snadno kontrolovatelné. Je to cítit hlavně v táhlých ohybech při vysokých rychlostech, kdy se dá poslušné auto snadno vést plynem. Na radosti přidává i velmi přesné řízení s vysokou citlivostí a krátkým převodem. V užších zatáčkách řidiči dodává pocit, jako by ovládal mrštnou motokáru a ne sedan s délkou přesahující pětimetrovou hranici. Jaguar XJ AWD tak dokáže šoféra vtáhnout do děje, za jeho volantem se také snadno zapomíná na české rychlostní limity.

 

Při sportovní jízdě není pro jednotku problém vysát z nádrže přes 14 litrů benzinu na 100 kilometrů, o litr méně zaznamenal Ekonom na dálnici. Dostat se pod deset litrů je takřka nemožné. Pomoci se snaží systém start-stop. Opětovné spuštění motoru je ale natolik trhané, že zavibruje s celým vozem. Proto je lepší ho vypnout.

 

Budoucímu majiteli by ale mělo být už z ceny zřejmé, že kvůli úspornému provozu si Jaguar XJ AWD nepořizuje. Verze s pohonem všech kol začíná s cenou přesahující 2,5 milionu korun. Za ni ale auto nabízí nevšední zážitek i z interiéru. Ten je koncipovaný tak, aby připomínal luxusní motorový člun. Na něj dává vzpomenout bohatým dřevěným obložením. Vzdušnou palubní desku netradičně formují oblouky nad výdechy klimatizace.

 

Krokem do budoucnosti je naopak fakt, že jaguar zahodil klasické budíky rychlosti a otáček. Místo toho je nahradil displejem, který je pouze simuluje. Umožňuje to nejen pohodlnější zobrazení informací z palubního počítače, ale třeba i možnost snadno měnit zobrazované jednotky z kilometrů na míle nebo třeba přidat červené podbarvení v případě zvolení sportovního režimu.

 

Ostudou je ovšem použitý multimediální systém. Zatímco Mercedes S, BMW 7 nebo Audi A8 nabízejí špičková zařízení s detailní grafikou a bleskovým ovládáním, Jaguar XJ AWD je za nimi pozadu o takových deset let. Hrubý rastr a pomalé reakce na ovládání nepůsobí příliš prémiovým dojmem. Elektronickou výbavou tak soupeři britskému sedanu utíkají. XJ AWD nemá ani head-up displej nebo noční vidění.

 

Místo toho se čistě soustředí na jízdu. Má skvěle naladěný podvozek a posádka ho bude velebit za vysoký komfort cestování. Rozměrná kůží čalouněná křesla jsou perforovaná, což umožňuje vyhřívání a chlazení, zvolit si lze i masáž. K jízdě zahraje špičkové audio a kouzelná atmosféra na palubě je hotová. Je pravda, že prodeje Jaguaru XJ se v Česku počítají prakticky na kusy. I to ale zvyšuje pro mnohé jeho atraktivitu - kolegu ve stejném voze jen tak nepotkají.

 

 

Tabulka technických parametrů
Jaguar XJ 3.0 V6 S/C AWD

Motor: přeplňovaný zážehový šestiválec
Objem: 2995 ccm
Výkon: 250 kW (340 k)
Toč. moment: 450 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 6,4 s
Max. rychlost: 250 km/h
Komb. spotřeba: 9,9 l / 100 km
Rozměry: 5120 x 1894 x 1448 mm
Cena: 2 539 427 korun včetně DPH

Zajímavostí v konstrukci vozu je protažení předního hnacího hřídele přímo olejovou vanou motoru.

Díky pohonu všech kol se s vozem nemusí bát jezdit ani méně zkušený řidič. Škoda, že je zatím k dostání jen s jedním motorem.

Palubní deska má připomínat řídicí pult motorového člunu tvarem i množstvím použitého dřeva.

Pečlivé detaily - středy litých kol zdobí hlava jaguára.

Automat se ovládá kruhovým voličem, který se vysune po nastartování.

Vzadu je místa tak akorát. Lze si ale připlatit za prodlouženou verzi.

Kufr je mělký. Na cestovní zavazadla ale stačí.

Nízký profil sedanu připomíná spíše velké kupé. Působí elegantně.

Foto: Jaguar

Související