Bavorská Alpina byla původně značka psacích strojů a kancelářských potřeb, v roce 1965 ale toto jméno dostala dílna, která se zabývala úpravami závodních vozů BMW. Spolupráce s automobilkou se dařila, a tak se postupně dostalo i na sériové vozy. Německý úřad TÜV dokonce uznal Alpinu jako samostatnou značku. Vozy BMW totiž neupravuje až poté, co vyjedou z továrny, ale nechává si je posílat do své továrny v Buchloe rozdělané přímo z výrobní linky. Pak přepracuje jejich motory, převodovky nebo dodá luxusnější materiály do interiéru. Nakonec trochu podivným způsobem přeškrtne VIN původního vozu a nahradí ho vlastním. Majitelé se asi později zapotí při kontrole na STK.

 

Alpiny byly zatím přepracované sedany a kupé BMW, nyní se poprvé v historii značky dočkalo i SUV. BMW X3 tak dostalo unikátní lakování, aerodynamické prvky nebo speciální kola, podle kterých se originální Alpiny většinou poznají. Vůz je také vybaven čtveřicí velkých výfuků, o jejichž výrobu se stará známá slovinská firma Akrapovič. Problémem je, že i když jsou vozy Alpina ceněnými unikáty (roční produkce značky čítá asi 1500 kusů, v Česku se loni prodaly tři), neznalému připomínají spíše obyčejný tuning. Alpina má s BMW dohodu, že logo na přídi musí patřit mnichovské automobilce, zatímco ona svými logy ozdobí interiér.

 

Právě kabina je místem, kde řidič nejlépe pozná, že je ve speciálním autě. Každý model totiž dostane vlastní štítek s výrobním číslem a logem Alpiny. Další loga jsou na volantu s tlustým věncem nebo na sedadlech. Ta zase zdobí zelené prošívání. Známé jsou ještě budíky s modrým podsvícením nebo speciální ovládání automatické převodovky pomocí dvou skrytých tlačítek na zadní straně volantu. Výhodou modelu XD3 je ale fakt, že vychází z X3, což se pozitivně projevuje na prostornosti vozu. Auto pohodlně sveze čtyři dospělé, popřípadě ještě jedno dítě na nouzovém prostředním sedadle. Snadno se dá vyrazit i na delší výlety, protože kufr pod elektricky výklopnými dveřmi pojme 550 litrů zavazadel.

 

Hlavní práce se v Alpině ale odehrává pod kapotou. Testovaný model vychází z BMW X3 xDrive35d, tedy modelu poháněného vznětovým šestiválcem. V Alpině ale motoru dodali masivní mezichladič, upravili sání, vstřikování a výfukovou soustavu. Nakonec se tak podařilo získat pěkných 350 koní na výkonu. Maximální točivý moment je 700 Nm. Alpina navíc nahradila běžný automat od BMW kvalitní převodovkou od firmy ZF s osmi stupni.

 

Alpina XD3 se díky tomu stala rekordmanem - je nejrychlejším sériově vyráběným SUV s dieselovým pohonem na světě. Stovku totiž pokoří za 4,9 sekundy. Ekonom si po nastartování všiml, že motor nepůsobí vůbec dramaticky a běží hladce. Jakmile ale řidič sešlápne plynový pedál, přeplňování nažene potřebný vzduch do komor, což způsobí nástup silného tahu. Maximum točivého momentu přichází už v nízkých 1500 otáčkách a vydrží až do 3000 otáček. Fascinující je, že se s takovým vozem dá jezdit i přiměřeně úsporně. Ekonom naměřil osm litrů nafty na 100 kilometrů.

 

Alpina utekla BMW i z hlediska jízdních vlastností. Auto je už v základu vybaveno systémem Drive Performance Control, což znamená možnost nastavování jednotlivých jízdních režimů od komfortního po sportovní. Podvozek je oproti standardnímu BMW znatelně tužší. To umožňuje divočejší chování v zatáčkách. Pochvala musí směřovat k přímému řízení a dobré jízdní stabilitě. Pohon všech kol se pak stará o to, aby se auto chovalo neutrálně. XD3 tedy poskytne dostatek řidičské zábavy, zároveň se ale není třeba obávat nebezpečí.

 

Nejen v automobilovém světě je zvykem, že za unikáty se platí nemalé peníze. Výjimkou není ani zkoušená Alpina XD3. K dostání je za téměř 1,8 milionu korun. Auto se dá ale ještě vyšperkovat řadou luxusních doplňků. Výběr dekorů nebo kůže je velký, stejně tak si lze hrát s barvami vozu nebo dokoupit ještě větší kola, pokud by ta dvacetipalcová standardní nestačila. Jenže i v základní ceně je vůz o téměř 400 tisíc korun dražší než BMW X3, ze kterého vychází. Dostává se tak do cenové hladiny, kde už zákazník bude uvažovat třeba o Porsche Cayenne, BMW X5 nebo Mercedesu ML, a to rozhodně ne jen se základními motory. Alpina tak zůstane zřejmě jen zbožím pro pár nadšených znalců. O to více si jí ale budou její majitelé cenit.

 

Tabulka technických parametrů
Alpina XD3

Motor: vznětový šestiválec
Objem: 2993 ccm
Výkon: 350 k
Toč. moment: 700 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 4,9 s
Max. rychlost: 253 km/h
Komb. spotřeba: 6,6 l/100 km
Rozměry: 4647 x 1901 x 1670 mm
Cena: 1 771 480 Kč včetně DPH

Alpina zůstane zřejmě jen zbožím pro pár nadšených znalců. O to více si jí ale budou její majitelé cenit.

Alpina vypadá na první pohled jako BMW, které podlehlo obyčejnému tuningu. Bližší zkoumání ale odhalí její jedinečnost.

K Alpině patří volant s tlustým věncem. Jeho střed zdobí logo značky.

Typická Alpina se pozná i podle modře podbarvených budíků otáčkoměru a rychloměru.

Automat ZF se ovládá joystickem, ktreý BMW má i v sériových vozech.

Auto potěší i rodinu. Dozadu se pohodlně vejdou dospělí i dítě.

Vznětový šestiválec má výkon 350 koní.

Čtyři výfuky s podmanivým zvukem dodala firma Akrapovič.

Foto: Alpina a Jan Markovič

Související