Francouzi si libují v malých rychlých autech. Není proto divu, že svůj model v této kategorii mají Renault i Peugeot. A právě vůz s lvíčkem na kapotě přijel k testu. Nese označení 208 GTi, což znamená, že jde o třídveřový model s o něco tužším podvozkem a benzinovou jednašestkou pod kapotou. Přeplňovaný čtyřválec posílá na přední kola výkon rovných 200 koní a nechá řidiče, aby je ovládal nejen pomocí plynu, ale i přesné manuální převodovky se šesti stupni. To už třeba konkurenční Renault nechá vše na automatu.

 

Přímé řazení v Peugeotu umocňuje zážitek z jízdy. Auto je navíc příjemně lehké. Váha ukáže standardně 1265 kilogramů. Přeplňovaná jednotka má navíc točivý moment s hodnotou 275 Nm, který nastupuje ve velmi nízkých 1750 otáčkách za minutu. Znamená to hlavně ostrou dynamiku, bleskové předjíždění a řidičův pocit, že se pod kapotou skrývá snad ještě o něco silnější motor. Vždyť malé auto dokáže sprintovat z nuly na 100 km/h jen za 6,8 sekundy.

 

V případě podvozku naštěstí "tuhý" neznamená zároveň "nepohodlný". Naopak, Peugeot předvádí, že i s jednoduše řešenou nápravou se dají dokázat velké věci. Ačkoli posilovač řízení nesplňuje nároky na sportovní komunikativnost, Peugeot se díky malému průměru volantu lehce ovládá. Řidič se pak přistihne, že si s vozem hraje jako s malou motokárou. Jenže na rozdíl od ní zvládá francouzský hatchback i běžné cestování a poskytne dostatek pohodlí ve městě nebo na horších rozbitých silnicích.

Radost můžeme mít i z designu. Faktem je, že Peugeot 208 GTi se navenek až na drobné detaily tváří jen jako další verze obyčejného vozu. Uvnitř ovšem dokáže navodit tu správnou atmosféru, zejména když se posádka usadí do sportovních sedaček obšitých červenou nití. Jsou částečně kožené, kůže je ale k vidění i na členité palubní desce, volantu nebo ruční brzdě. Malý volant má za následek nutnost přesunout budíky do pozice "nad něj", což v některých pozicích zhoršuje jejich čitelnost. Ergonomie není příliš dobrá ani při listování nepřehledným menu zábavního systému. To jsou ale pro většinu rychlé jízdy chtivých řidičů nepodstatné detaily. Důležitější je, že Peugeot dokáže poskytnout hodně zábavy i s nižším rozpočtem. Při běžném cestování se dá jezdit za 6,5 litru na 100 kilometrů a pořizovací cena 510 tisíc korun také nezní špatně. Výbava vozu je totiž bohatá.

Tabulka technických parametrů
Peugeot 208 Gti

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 ccm
Výkon: 147 kW (200 k)
Toč. moment: 275 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 6,8 s
Max. rychlost: 230 km/h
Komb. spotřeba: 5,9 l/100 km
Rozměry: 3962 x 1739 x 1471 mm
Cena: 510 000 Kč včetně DPH

 

Peugeot předvádí, že i s jednoduše řešenou nápravou se dají dokázat velké věci.

Peugeot 208 Gti se navenek až na drobné detaily tváří jen jako další verze obyčejného vozu.

Malý volant má za následek nutnost přesunout budíky do pozice "nad něj".

Ergonomie zábavního systému není příliš dobrá zejména při listování nepřehledným menu.

Kůže s červenou nití zdobí i páku ruční brzdy.

Foto: Peugeot

Související