Po třech hubených letech končí opatrnost firem při rozhodování, zda vstoupit na burzu a nabídnout své akcie investorům. Stabilizace světové i evropské ekonomiky, rostoucí ceny akcií i úspěšné dosavadní letošní primární emise akcií (IPO) - to jsou hlavní důvody, proč stále více podniků jde pro peníze na kapitálové trhy.

 

Důkaz oživení poskytují "tvrdá" čísla: za devět měsíců letošního roku se podle společnosti PwC v Evropě uskutečnilo přes 50 IPO. Tyto emise firmám přinesly 11 miliard eur. Tedy více než za celý loňský rok. Ve stejném duchu se má nést i zbytek letošního roku.

 

Rostoucí zájem o burzy není jen záležitostí západní Evropy nebo Spojených států, které odpočítávají dny do dlouho očekávané emise internetové společnosti Twitter. O tuto možnost získání kapitálu se stále častěji zajímají i firmy z Česka, které přitom byly v minulosti v tomto ohledu opatrné. Proč se majitelé podniků rozhodli "vydat všanc" trhům? Kromě zpráv o úspěšných zahraničních IPO se na tom podepsala často i generační výměna vlastníků. Zatímco otcové zakladatelé si s burzou nechtěli zahrávat či na ni hleděli s nedůvěrou, jejich následovníci se na věc dívají jinak. IPO je pro ně zajímavou šancí, jak získat kapitál.

Potud dobré zprávy. Horší zprávou je fakt, že se plánované IPO vesměs neodehrají na pražské burze. Mnohem atraktivnější se majitelům podniků podle poradců z PwC jeví burza "za rohem" ve Varšavě, ti odvážnější se chtějí pustit rovnou do Londýna. Majitelům firem se není příliš proč divit. Pražská burza není svou velikostí zrovna lákavá. Navíc negativní zkušenosti investorů z minulosti, kdy některé emise byly dokonce kvůli nezájmu investorů staženy z obchodování (za všechny třeba společnost Limart), také nejsou argumentem hrajícím pro Prahu.

 

Potenciální zájemci ale kritizují i samotnou burzu. Podle nich prý není dostatečně aktivní v "lákání" zájemců a ani vysvětlování výhod, proč emitovat akcie právě tady. Pro tuzemské kapitálové trhy je to smutná vizitka.

Související