Stuttgartská automobilka se se svými modely rozšiřuje na všechny strany. Na jedné přichází letošní žhavá novinka - luxusní sedan třídy S pro nejbohatší, na druhé pak minimalisticky pojatý sedan CLA, který je dostupný širší veřejnosti. Neztrácí však nic na šarmu značky s hvězdou ve znaku. Naopak, po týdenním testu si Ekonom troufá tento model označit za jeden z nejhezčích, které kdy pod tradičním logem vyjely.

 

Mercedes-Benz CLA využívá společný základ s třídou A, jde tedy o vůz kompaktních rozměrů s poháněnou přední nápravou. Mimo prémiová auta by se možná dal srovnat s Golfem, ale na CLA je vše jiné. Nesnaží se prosazovat prostorností interiéru ani kufru, hlavní slovo zde dostal vzhled. A tak auto zaujme nízkou oblou karoserií, výraznou přídí s LED pro denní svícení i zádí s velkými brzdovými světly přesně zapadajícími do současného stylu Mercedesu. Navíc má bezrámové dveře, takže působí elegantně i při nastupování.

Uvnitř řidič najde palubní desku shodnou s třídou A. To ale rozhodně nevadí, protože je dobře navržená. Zabírá málo prostoru, díky čemuž je interiér vzdušnější. Zdobí ji výdechy klimatizace a přístrojový štít podobný supersportovnímu modelu SLS AMG. Testovaný vůz byl navíc vybaven paketem Edition 1, který přidal mimo jiné žluté obšívání nití na kožených částech palubní desky a žluté pruhy na sedadlech. Zde se ukazuje, že design měl prioritu před funkčností. Žlutá niť se silně odráží v předním skle, což je nepříjemné.

 

Trochu rozporuplné pocity panují z vnitřního prostoru. Jednoznačně jsou zde preferováni cestující vpředu, kteří mají k dispozici pohodlná sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Dostatek místa je i na šířku. Do druhé řady se přistupuje hůře, sedáky jsou zde kratší, a pokud je člověk i průměrné postavy, bude bojovat s nízkým stropem. Je to daň za hezké vnější linie. Auto by ale mohla ocenit mladá rodina. Ekonom snadno dozadu ukotvil dětské sedačky a dvě malé pasažérky měly z jízdy radost.

 

K testu dorazil model CLA 220 CDI, což znamenalo špičkový vznětový čtyřválec pod kapotou doplněný o dvouspojkovou automatickou převodovku se sedmi stupni. Motor dosahuje výkonu 170 koní, a hlavně točivého momentu 350 Nm. I když je za studena jeho klapot výraznější, čím vyšší rychlostí se auto pohybuje, tím je jeho chod hladší. Síla motoru přitom vybízí k dynamické jízdě. Předjíždění je hračka, stejně tak pospíchání po dálnici levým jízdním pruhem. Přitom se stále motor odvděčuje dobrou spotřebou. Lze s ním jezdit za šest, ale při klidném cestování i za pět litrů nafty na 100 kilometrů.

 

Auto bylo vybavené sportovním podvozkem, což se projevilo ve snížení světlé výšky o 20 milimetrů a tužším nastavení tlumičů. Stálo na kolech velikosti 18 palců. Znamená to, že pokud od něj řidič čeká typický komfort Mercedesů, bude zklamaný. Naopak ho ale potěší jízdními vlastnostmi v úsecích s hladkým asfaltem a se zatáčkami. Radost dělá i přímé řízení a rychlá odezva motoru, stejně tak svižné reakce automatické převodovky. Naopak jízda ve městě převodovce nesvědčí, často se projevuje při rozjezdech škubáním. Nejmenší sedan tedy minimálně v testovaném provedení není připraven pro většinu stálých zákazníků Mercedesu. Má ale potenciál nalákat nové mladé řidiče, a snížit tak věkový průměr uživatelů této luxusní značky.

 

Tabulka technických parametrů
Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Motor: vznětový čtyřválec
Objem: 2143 ccm
Výkon: 125 kW (170 k)
Toč. moment: 350 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8,2 s
Max. rychlost: 230 km/h
Převodovka: 7stupňová, automatická
Komb. spotřeba: 4,4 l/100 km
Rozměry: 4530 x 1777 x 1432 mm
Objem kufru: 470 litrů
Cena: 943 800 korun včetně DPH