K firemním autům se řada řidičů nechová právě dobře. Proč by také měli, když patří firmě, a ta si opravy nebo případné velké množství vyjetého paliva jistě snadno zanese do účetnictví a zapomene na to. Pokud ale společnost chce snižovat náklady na provoz, měla by si chování řidičů více ohlídat. A nestačí je jen jednou za rok poslat na školení. Pracovat s lidmi za volantem se dá neustále.

 

Stačí jednoduchý trik - sledovat a porovnávat spotřebu jednotlivých řidičů ve firmě. "Neporovnávejte jen s oficiálními tabulkami k vozu, které se často od reality liší. Srovnávejte řidiče stejných modelů mezi sebou. Ti, kteří mají obzvláště vysokou spotřebu, by pak měli podstoupit trénink zaměřený na úspornou jízdu," říká Pavel Hrubeš ze společnosti Fleet Consulting.

 

Řidiče může velmi dobře motivovat také vzájemné porovnávání provozních nákladů. Pozitivní motivace totiž bývá často mnohem účinnější než represivní opatření. Stačí například uspořádat soutěž o nejúspornějšího řidiče měsíce a toho pak ocenit drobnou odměnou. Zároveň lze ale při této příležitosti naopak upozornit na toho, kdo byl nejméně hospodárný. Ten si pak dá na svou jízdu pozor, aby se příští měsíc opět na konci takového žebříčku neocitl.

 

Dobrou službu by měl odvést také monitoring vozidel. "Výhodou GPS monitoringu je možnost získat informaci o ujeté vzdálenosti vozu, času jízdy i maximální dosažené rychlosti. Když zaměstnanec běžně uhání se služební Fabií 160 km/h, asi nebude něco v pořádku," vysvětluje Stanislav Zelenka, prezident České Asociace Fleet Managementu. Už samotná přítomnost takového systému ve voze může řidiče motivovat, aby s autem slušně zacházel. Implementace monitoringu přitom u jednoho vozu vyjde na pár tisícovek.

 

Firma by navíc měla i zvážit, do jaké míry povolí zaměstnanci využívat služební auto k osobním účelům. V řadě společností jde o oblíbený benefit, který se ale v závěru může promítnout do účetnictví výrazně větší mírou než třeba stravenky. Pokud zaměstnanci využívají vozidlo i pro své potřeby, měly by se alespoň takové nájezdy účtovat na jejich vrub.

 

Výše zmíněná motivace bude fungovat, ale stále řidič nebude sedat do "svého" auta. To se dá vyřešit tím, že firma nabídne po určité době užívání zaměstnanci jeho služební vozidlo k odkupu. "Nejen, že tím poskytnete zaměstnanecký benefit, ale také pozitivně ovlivníte chování řidiče k vozidlu. Stále bohužel platí, že se lidé chovají rozdílně ke svému autu a ke služebnímu. Možností odkupu vozidla vzniká nová kategorie: sice služební, ale v budoucnu možná vlastní. A s ohledem na to se mění i chování řidiče," říká Hrubeš.