Ten je součástí společného evropského programu Joint Technology Initiative, na nějž v příštích sedmi letech v rámci partnerství soukromého, vládního a vědeckého sektoru, půjde 22 miliard eur.

 

„Spolu s italským Piaggio Aero Industries jsme byli vybráni jako reprezentanti skupiny malých letadel a dostali jsme se mezi šestnáct zakládajících partnerů celého projektu,“ řekl týdeníku Ekonom Petr Štěrba, šéfkonstruktér a zástupce ředitele Evektoru. Na „Čisté nebe 2“ Evropská komise spolu s firmami v příštích letech vyčlení nejméně 3,6 miliard eur.

 

Evektor se má soustředit na menší „výsek“ projektu, jemuž rozumí nejvíce – na malá letadla. „Odhaduji, že do České republiky na segment malých letadel, v němž jsme silní, by mohlo v dotacích přitéct kolem 15 miliónů eur,“ říká Štěrba. Připojí se i další české firmy z oboru jako je Aircraft Industries či První brněnská strojírna Velká Bíteš.

 

Výsledkem mají být konkrétní produkty a inovace. „Je to například oblast motorů, kde se zaměřujeme na dieselový motor a malý turbínový motor. V oblastech systémů máme zájem o pasivní i aktivní tlumení hluku, pokročilý interiér letounu nebo o generování a řízení spotřeby elektrické energie na palubě nebo sledování stavu konstrukce,“ říká za Evektor Petr Štěrba.

 

Z Česka se do projektu Čisté nebe zapojí i Výzkumný a zkušební letecký ústav. „Peníze se nerozmělní do stovek malých dílčích výzkumných projektů, které končí nějakou výzkumnou zprávou, ale na konci mají být kompletní, někdy i letuschopné demonstrátory. Výstupy jsou velmi konkrétní. Pro firmy to má enormní význam,“ říká Karel Paiger, vedoucí oborové kontaktní organizace pro letecký výzkum.


obalka ekonom 372013O dalších firmách a institucích, které získají na vývoj část z miliardových příspěvků EU, si můžete přečíst v novém čísle týdeníku Ekonom.

Související