Peugeot RCZ ke svým třetím narozeninám dostal nové logo s motivem chromového lvíčka. Spodní linii nárazníku zvýrazňují malé LED pro denní svícení. Vůz je možné dostat v zajímavých barevných kombinacích, kdy je jiný lak použit na ponton auta a jiný na oblouky a střechu. Stačí k tomu připočítat parádní litá 19palcová kola a nízkou záď se spoilerem, který se automaticky vysune při vyšších rychlostech. Výsledkem je mladistvý sexappeal. Vždyť také za tvarem auta stojí legendární rakouská karosárna Magna. Moderní odvážné křivky pokračují i v interiéru vozu, do kterého se přistupuje rozměrnými bezrámovými dveřmi. Jejich nevýhodou je fakt, že se z nich špatně vystupuje v úzkých prostorech, třeba na přeplněném parkovišti. Je to i kvůli tomu, že za volantem RCZ se sedí sportovně nízko. Jako by řidič ani neseděl v Peugeotu. Pokud se rozhodne utratit své peníze za patřičnou příplatkovou výbavu, může si užít povedeného navigačního systému, kvalitního audia a palubní desky potažené kůží. Tady se vůz francouzské automobilky blíží luxusnímu německému kupé Audi TT, které je jeho hlavním konkurentem. Designéři se soustředili i na detaily. Proto uprostřed palubní desky trůní ručičkové hodinky. Překvapující je, že kabina poměrně malého Peugeotu RCZ je čtyřmístná. Zadní sedačky s nekompromisně rovnými opěradly lze ale považovat jen za nouzové řešení pro lidi menšího vzrůstu a jen na kratší cesty. To kufr nabízí na takové auto poměrně velkou kapacitu. Celkem se pod plochou záď vejde 384 litrů.

U vozů, jako je Peugeot RCZ, je výběr pohonu kritický. Francouzi nabízejí naftové i benzinové možnosti, jednoznačně nejlepším motorem, který se k charakteru auta hodí, je přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 THP s výkonem rovných 200 koní. Ten je výsledkem spolupráce koncernu PSA s německou automobilkou BMW - obdobné jednotky jsou k vidění například pod kapotou vozů značky Mini, ale i dalších. Agregát s točivým momentem 276 Nm vyniká výraznou pružností v širokém spektru otáček, líbí se mu ale hlavně ve středních číslech. Spolupracuje přitom s přesnou manuální šestistupňovou převodovkou a svoji práci má ve zvyku doplňovat jemně dunivým zvukem. Motor zabírá silně a díky jeho potenci není problém jezdit s vysokou zařazenou rychlostí v nízkých otáčkách, nebo naopak ho vytáčet co nejvýše. Řidič by se ale měl připravit na to, že pokud se nechá strhnout jeho naladěním, může si o tabulkové spotřebě 6,7 litru benzinu na 100 kilometrů nechat zdát. Ekonom v testu jezdil za 9,5 litru paliva.

Hlídat se za volantem Peugeotu RCZ by ale byla bezesporu škoda. Francouzský výrobce nepatří mezi právě vyhlášené konstruktéry skvělých podvozků, ale RCZ je příkladem, že výjimky mohou existovat. Tuhá konstrukce kupé, pevný podvozek a přesné řízení znamenají hodně řidičské zábavy. Jen posilovač by měl někdy ubrat na horlivosti. Vozy s pohonem předních kol jsou přirozeně nedotáčivé, ale dostat Peugeot na limit chce ztrátu pudu sebezáchovy. Auto se totiž silnice pevně drží i díky velkým 19palcovým kolům, která byla v testovaném voze jako součást příplatkové výbavy. Na druhou stranu by mohlo být naladění vozu problematičtější při dálkovém cestování. Podvozek svojí tuhostí nechá poznat i menší nerovnosti na silnici, svoji roli přitom opět hrají velká kola. Při rychlostech nad dálničním limitem je také třeba připravit se na vysoký hluk v kabině. Peugeot RCZ je tak předurčen hlavně k rychlým víkendovým vyjížďkám nebo cestám po městě.

Byť je Peugeot RCZ určen hlavně pro mladší řidiče, k mnoha z nich si cestu nenajde. Bude pro ně totiž nedostupný. Základní cena testovaného vozu je 775 tisíc korun. S řadou příplatků, jako je třeba navigace za 49 tisíc korun, kožený paket za 75 tisíc a další, je možné výslednou částku vyšponovat až na rovný milion. A to je na malé francouzské kupé poměrně dost. O vysoké ceně svědčí i prodeje - loni si našel v Česku jen 15 zákazníků. Mladé lidi v něm tedy budeme potkávat až za pár let, kdy se bude v autobazarech nabízet za mnohem přijatelnější peníze.

Jan Markovič

Tabulka technických parametrů
Peugeot RCZ 1.6 THP 200k

Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1598 ccm
Výkon: 147 kW (200 k)
Toč. moment: 276 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7,5 s
Max. rychlost: 240 km/h
Převodovka: 6stupňová manuální
Komb. spotřeba: 6,7 l/100 km
Rozměry: 4287 x 1845 x 1362 mm
Rozvor náprav: 2596 mm
Hmotnost: 1411 kg
Objem kufru: 384 l
Cena: 775 000 korun včetně DPH

Tuhá konstrukce kupé, pevný podvozek a přesné řízení slibují řidičskou zábavu. Jen posilovač by mohl ubrat na horlivosti.

Peugeot RCZ kromě nízké stylové karoserie dostal ke svým třetím narozeninám rozesmátou tvář ozdobenou novým logem chromového lvíčka.

Přístrojový štít je jednoduše pojatý. Budíky mají sportovně střižené písmo.

Přeplňovaný motor dosahuje výkonu 200 koní. Je výsledkem spolupráce koncernu PSA a BMW.

Tímto tlačítkem může řidič vysunout zadní spoiler i za nízkých rychlostí.

Navigace má povedenou detailní grafiku.

Druhá řada sedadel je kvůli miniaturním rozměrům jen nouzová.

Palubní deska je potažená kůží. Tím pádem působí luxusním dojmem.

Foto: Peugeot