Karosu získal zahraniční investor (původně Renault), LIAZ šel do kuponové privatizace. Především díky někdejší Karose se dnes v České republice vyrábí v přepočtu na milion obyvatel nejvíce autobusů na světě, zatímco po podniku LIAZ zbyla jen vzpomínka.

 

Takže to ve Vysokém Mýtě vlastně dopadlo skvěle. Nostalgicky založeného člověka však může trochu mrzet, že po změně onoho zahraničního investora se změnil i původní název. Místo tradiční libozvučné Karosy je dnes Iveco Czech Republic. Nemohu se přitom zbavit dojmu, že kdyby se autobusy z Vysokého Mýta mohly v Česku a na Slovensku nadále jmenovat Karosa, měly by na těchto trzích lepší prodejní výsledky a vyšší tržní podíl. Pozici domácí značky tu tak převzal SOR, což býval opravárenský závod na zemědělské stroje, do kterého přišli někteří bývalí manažeři a konstruktéři z někdejší Karosy.

 

Mám ovšem obavy, že Italové obecně nemají pro domácí české tradice moc pochopení. Přibližně ve stejné době, kdy se z Karosy stalo Iveco Czech Republic, udělali ze Živnostenské banky jakousi „globalizovanou“ Unicredit bank. Živnostenská banka přitom vznikla už v roce 1868 a svůj krásný název si, kvůli cenné londýnské pobočce, udržela i v 50. letech.