Po prohlídce testovacího vozu zvenčí se zdá být podivné, že zatímco designéři věnovali patřičnou pozornost exteriéru, na interiér jako by už snad ani nezbyl čas. Palubní deska vyvedená v černém plastu není nikterak zajímavá. Jediný prvek, který vyčnívá, je miniaturní modrá hlavice hybridní převodovky. Výrazný je snad ještě displej digitálních hodin zářící sytě modrým podsvícením, který v moderním voze působí poněkud zastarale. Prostor uvnitř je nicméně na úrovni dané třídy a Auris se může směle měřit třeba s konkurenční Hondou Civic. Cestující vpředu i vzadu mají dostatek místa. Pochvala musí směřovat i na provedení zadní lavice s pořádnými podsedáky. Novinka oproti minulé verzi nabízí větší zavazadlový prostor. Celkem se pod páté dveře vejde 360 litrů nákladu. Je to dáno tím, že se baterie z původní pozice pod podlahou kufru přemístily pod zadní sedadla. Ekologická stránka vozu tak už nyní neubírá na praktičnosti.

Toyota Auris kombinuje pohon benzinového agregátu s objemem 1,8 litru a výkonem 73 kW (99 koní). K tomu se přidá synchronní elektromotor se 60 kW výkonu. Síla obou motorů se nesčítá, hybridní soustrojí tak produkuje celkový výkon rovných 100 kW, tedy 136 koní. Protože jde o takzvaný full-hybrid, zvládne Auris ujet čistě na elektrickou energii necelé dva kilometry. Elektřina se ukládá do článků NiMH. Řidič si může sám vybrat z několika jízdních režimů. EV mód, tedy režim, kdy by auto mělo jet pouze na elektřinu, je ale méně použitelný.

Funguje totiž jen do rychlosti 50 km/h a za určitých podmínek (zahřátý motor, dostatečná kapacita baterií atd.). Řidič navíc musí velmi citlivě zacházet s plynovým pedálem, aby benzinový motor nenastartoval kvůli nutnosti větší akcelerace. Pomoci má ukazatel využití síly systému, který nahradil klasický otáčkoměr. Funkce hybridního soustrojí se ale ukazuje i na displeji multimediálního systému uprostřed palubní desky, a to včetně podrobných informací o spotřebě.

Po týdenním testu má Ekonom jasno: pokud řidič často nejezdí po městě, nemá hybridní pohon žádný smysl. K největším úsporám totiž dochází právě při provozu v nízkých rychlostech, při čekání na semaforech nebo posouvání se v koloně. Během cestování po Praze se tak Ekonomu podařilo dosáhnout spotřeby 4,5 litru benzinu na 100 kilometrů, což je skvělý výsledek. Naopak mimo město, zejména při cestování po dálnici, se už konzumace paliva může snadno vyšplhat přes 7 litrů. Svůj díl viny na tom nese hybridní převodovka e-CVT. Variabilní proměna převodu je příjemná při klidné jízdě, ale pokud je nutná akcelerace, automat vytočí motor do vysokých čísel, čímž způsobí maximální zatížení jednotky doprovázené nepříjemným zvukem a vysokou spotřebou. Škoda, že se takového zacházení neštítí ani tempomat, který s vytočením motoru neváhá do táhlých kopců nebo při akceleraci na zvolenou rychlost.

Posunutí baterií pod sedadla přineslo do nového Aurisu ještě další výhodu. Je jí propracovanější zadní náprava využívající dvojité lichoběžníkové zavěšení, které se dozadu konečně vejde. Vůz je navíc o celých 50 mm nižší, čímž má i nižší těžiště. Očekávat lepší jízdní vlastnosti je tedy samozřejmé. Díky tužším tlumičům je auto v zatáčkách příjemně stabilní, stejně tak ve vysokých rychlostech. Řízení by slušelo trochu více citu. Tím by přineslo i patřičnou porci řidičské jistoty. Nicméně, pokud v řidiči dříme touha po rychlém cestování, může si i s Aurisem hybrid trochu užít. Příjemný je hlavně rychlý nástup akcelerace způsobený tím, že elektromotor má takřka veškerý točivý moment okamžitě k dispozici.

Pro řadu zákazníků tak může být jediným problémem pořizovací cena, která začíná na částce 539 900 korun. Ačkoli je Auris právě k dostání se zaváděcí slevou 50 tisíc korun, je to stále výrazně více než v případě verzí s naftovým motorem využitelným na delší cestování. Toyota ovšem sází na velkou porci výbavy už v základním provedení. Připlácet se musí jen za dotykový systém s navigací Touch and Go Plus, který vyjde na 21 500 korun.

Jan Markovič

Tabulka technických parametrů
Toyota Auris Hybrid

Motor: zážehový čtyřválec a elektromotor
Objem: 1798 ccm
Výkon: 100 kW (136 k)
Toč. moment: 142 + 207 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 10,9 s
Max. rychlost: 180 km/h
Převodovka: bezstupňová hybridní
Komb. spotřeba: 3,8 l/100 km
Rozměry: 4275 x 1760 x 1460 mm
Rozvor náprav: 2600 mm
Hmotnost: 1470 kg
Objem kufru: 360 l
Cena: 539 900 korun včetně DPH

Po týdenním testu má Ekonom jasno: pokud řidič často nejezdí po městě, nemá hybridní pohon žádný smysl.

Toyota Auris dostala ostřejší rysy. Designéři tentokrát věnovali jejímu exteriéru patřičnou pozornost. Zdá se ale, že na interiér už jim nezbyl čas.

Palubní deska z černého plastu není zajímavá. Jako by už na interiér designerům nezbyl čas.

Světlům věnovali designéři velkou pozornost, xenonové přední světlomety (HID) se osvědčí při jízdě v noci i za deště.

Miniaturní modrá hlavice hybridní převodovky vyčnívá z palubní desky.

Zadní sedadla jsou vybavena pohodlnými podsedáky.

Pod páté dveře se vejde 360 litrů nákladu.

Záď Toyoty Auris zaujme přísně střiženými liniemi.

Foto: Toyota