Jak pokročil vývoj elektrobusů a zda jsou již vhodné k ostrému nasazení do městského provozu, se v nadcházejících třech měsících přesvědčí vedení brněnského dopravního podniku (DPMB). Bude totiž testovat tři různé typy autobusů na elektrický pohon. Klíčová podle představitelů veřejného dopravce bude reálná dojezdová vzdálenost v kopcovitém terénu města. Právě ta byla při testech před dvěma lety příliš malá na to, aby DPMB do nákupu těchto ekologických vozidel investoval. Českou novinkou bude test elektrobusu, který zapůjčil Vídeňský dopravní podnik. Vůz od Siemensu totiž umí dobíjet své baterie i z trolejové sítě.

 "Je pravda, že vývoj v bateriích jde kupředu, mají čím dál větší kapacitu a čím dál menší rozměry a váhu, ale ještě pořád to nemusí vyhovovat délkám tras, které musí autobusy každý den ujet," popsal funkci zkušebních jízd provozní ředitel DPMB Jiří Valníček. Nejprve tak DPMB vyzkouší v červenci osmdesátimístný litevský elektrobus značky AMZ a v srpnu potom vůz českého výrobce Stratos s kapacitou 29 osob.

Zatímco obdobné elektrobusy už dnes jezdí v Ostravě, třetí typ elektrického autobusu zažije při zkoušce českou premiéru. Od 7. do 11. října, tedy v době konání Mezinárodního strojírenského veletrhu, vyjede do ulic vůz Siemens-Rampini. Ten má oproti konkurenci schopnost dobíjet se z trolejové sítě, což může přinést řadu úspor.

"Částečně tak může využívat i energii, kterou trolejbusy nebo tramvaje vyrábí jízdou z kopce a vrací zpět do trolejového vedení. Dnes se tato energie, pokud ji nespotřebuje jiné vozidlo jedoucí ve stejném úseku tratě, maří v brzdových odpornících vozidla," vysvětlil Valníček s dodatkem, že tento typ elektrobusu díky rychlému a lehce přístupnému dobíjení nemusí mít tak velké baterie, které tudíž neomezují obsaditelnost vozidla. V praxi by potom dobíjení vypadalo tak, že po dojezdu by elektrobus na některé z točen vysunul tyčové sběrače neboli "tykadla" a během přibližně patnácti minut baterii dobil.

Už dva roky jezdí elektrobusy v Ostravě

Podle mluvčí dopravního podniku Lindy Hailichové zatím není jasné zda a kolik elektrobusů by si podnik chtěl objednat. Kvůli tomu nelze určit ani částku, kterou by jeden vůz stál. Ta se totiž bude odvíjet od případné vypsané soutěže. Lze ovšem předpokládat, že vzhledem k náročnosti technologie by byla výrazně dražší než u klasického autobusu. Počáteční investice by se ale měla vrátit v úsporách na provozu.

Elektrobusy by měly být využity zejména na trasách, po jejichž celé délce není nataženo trolejové vedení. Kombinovaly by tak ekologickou a ekonomickou výhodu trolejbusů a tramvají a přitom pro sebe nepotřebovaly silnici speciálně upravovat.

První elektrobus v Česku nasadil do provozu Dopravní podnik Ostrava v srpnu 2010. Šlo o vůz českého výrobce SOR Libchavy s názvem SOR ENB 10.5. Za tento jeden prototyp tehdy dopravní podnik zaplatil 11 milionů korun. Dnes jezdí po moravskoslezské metropoli čtyři tyto elektrobusy. Aktuálně se v Ostravě krátkodobě testuje další typ elektrického autobusu, známého pod označením AMZ City Smile CS10E. O zařazení elektrobusů do své flotily přemýšlejí i další česká města.