Americký sitcom Cheers z osmdesátých let se celý odehrává ve stejnojmenném bostonském baru. A v titulní písni se zpívá, že každý tam chce někdy zajít, rozuměj do baru, kde "každý zná tvé jméno". Když si dnešní internet představíme jako bar, tak právě o to se vede jedna z největších bitev. Má a může každý znát naše jméno?

Ono je to příjemné. Barman i ostatní hosté vás pozdraví, a dřív než dosednete na barovou židličku, stojí před vámi oblíbený drink. Kdo by to neocenil? Člověku to dá pocit důležitosti a jistoty. Každý v tomhle baru ví, o čem se s vámi má bavit, aby vás potěšil, a jakým tématům se naopak vyhnout. Zná i vaše špatné stránky a slabiny, byť o těch se samozřejmě nahlas nemluví. A vy máte iluzi, že svůj veřejný obraz máte stále pod kontrolou.

Ve špatném baru

Ale to jste na omylu. Představte si, že jste například homosexuál, ale před ostatními to tajíte. Nikdo to neví, snad s výjimkou těch nejbližších. A vy jednou přijdete do svého baru a vedle oblíbeného drinku najdete položený časopis pro homosexuály. Cítíte se stále tak příjemně a bezpečně? Ještě chcete chodit do baru, kde každý zná vaše jméno (a také všechna vaše tajemství)?

Zpátky z barové stoličky na internet. Pro náš uživatelský komfort je důležité, že nás algoritmy vyhledávačů i dalších služeb znají. Lépe řečeno, vědí toho o nás hodně, často víc než naši přátelé a příbuzní, někdy i víc než my sami. Vyhledávače, ať už Google, Seznam či kterýkoliv jiný, nám díky tomu nabízejí přesnější a lepší výsledky hledání. Lidově řečeno, skoro jako kdyby uměly splnit to, co nám na očích vidí.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se