Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) bude mít od 1. června nový nástroj na kontrolu hlasitosti televizních reklam. Za porušení zákona bude moci uložit až pětimilionovou pokutu. Předsedkyně rady Kateřina Kalistová s tím v úterý seznámila novináře. Kvůli hlasitosti reklam v minulosti vznikla petice, kterou podepsalo na 13 000 lidí.

Novela zákona a vyhláška, která radě umožní vysílání regulovat, začne platit 1. června. Rada bude televizní vysílání kontrolovat pomocí nového programu, který pořídila za 200 000 korun od nizozemské společnosti na základě výběrového řízení. Přístroj dokáže měřit až 25 programů současně, a to z osmi vysílacích multiplexů. Hlasitost vysílání lze měřit i zpětně.

Zároveň jde o jediný náklad v souvislosti s novou kontrolní činností RRTV, neboť požadavek na nového zaměstnance vláda v průběhu přípravy vyhlášky zamítla, a měření tak bude muset rada zvládnout se současnými kapacitami. "Budeme to řešit v rozpočtu na příští rok," řekl na tiskové konferenci předseda sněmovního volebního výboru Václav Mencl.

Regulace hlasité reklamy má v Česku dlouhou historii. Stížnosti na hlasitou reklamu byli podle předsedkyně RRTV dlouhodobě jedněmi z nejčastějších. Rada se postupně obracela na ministerstvo kultury, Asociaci televizních organizací a následně na volební výbor sněmovny.

Řada televizí už reguluje sama

Poslanci podle předsedy výboru Mencla původně očekávali, že televize začnou hlasitost regulovat samy. Setkali se ale prý s odmítavými postoji provozovatelů i Asociace televizních organizací, a připravili proto nový zákon. "Ve sněmovně to prosadit nebylo obtížné, protože jsou pod tím podepsáni všichni členové výboru, problém byl v tom projednávání," poznamenal Mencl. Nakonec řada tuzemských televizí v uplynulém roce k samoregulaci přesto sama přistoupila.

Tuzemská úprava vychází z evropských zkušeností a z mezinárodních technických dokumentů, mimo jiné Evropské vysílací unie (EBU). Podle Libora Husníka z Fakulty elektrotechnické ČVUT se na zvolený standard (R-128) přechází velké televize na celém světě "Je to trend, který je víceméně nevyhnutelný," uvedl Husník. Rada po několika měsících připraví zprávu, jak měření funguje v praxi.

Na rozhlasovém trhu rada zatím podobnou regulaci neočekává. "Já jsem v radě čtyři roky a nezaznamenala jsem jedinou stížnost na hlasitou reklamu v rozhlasovém vysílání," řekla Kalistová.

Související