Bývá obvyklé, že vozy s karoserií kombi nejsou tak pohledné jako jejich verze v provedení sedan. Před nedávnem se ovšem Ekonom v testu Mercedesu-Benz CLS Shooting Brake přesvědčil, že existují i výjimky. Stejný případ představuje také britské kombi. Oblé linie vozu s výraznými světly LED plynule přecházejí do zádi, která je zakončena velkými brzdovými světly a výraznou chromovou linkou uprostřed. Na vyváženě navržené auto je proto pěkný pohled, především svažující se střecha dodává automobilu eleganci a sportovní nádech. Interiér nabídne čisté jednoduché linie, cestující se uvnitř vozidla cítí, jako by interiér navrhl designér švédského nábytku. Použity jsou ovšem vysoce kvalitní materiály, ať už je řeč o špičkové kůži, nebo dřevěných a chromových dekorech. Jaguar se navíc snaží působit futuristicky.

Po stisku tlačítka Start, které po nasednutí řidiče pulzuje a napodobuje tak tlukot srdce, se samovolně vyklopí výdechy ventilace. Navíc se vysune i kruhový volič automatické osmistupňové převodovky ZF, který se předtím důmyslně schovával v útrobách středového panelu. S takovým pozoruhodným představením bohužel nekoresponduje multimediální systém. Ten je jednou z výrazných slabin vozu. Vzhledem k technickým možnostem současné doby má hrubou a nevzhlednou grafiku, zmatenou nabídku a na dotyky prstem reaguje s velkým zpožděním. Dalo by se také namítnout, že Jaguar XF Sportbrake nepatří ve své kategorii k největším vozům, pokud se jedná o rozměry interiéru. Prostoru je uvnitř podobně jako u některých o třídu nižších vozů. Přesto se díky karoserii kombi mohou z dostatku místa nad hlavou těšit cestující na zadních místech vozidla. Střecha se totiž v zadní části kombi na rozdíl od sedanu tolik nesvažuje.

Pod kapotou Jaguaru XF Sportbrake jsou na výběr tři motory, naftovým vrcholem je testovaný šestiválec s třílitrovým objemem. Pohonná jednotka disponuje vysokým výkonem 240 koní a maximálním točivým momentem s hodnotou rovných 500 Nm. Pro 1,9 tuny těžký vůz to znamená velmi dobrou dynamiku. Spolu s bleskově řadícím automatem zvládá auto rychlé předjíždění a ani ve vysokých dálničních rychlostech mu nechybí chuť k další akceleraci. Z vozu se tak stává ideální stroj pro dlouhé cesty. Ekonom naměřil v testu 7,5 litru nafty na 100 kilometrů, což je slušný výsledek.

Sportovní geny Jaguaru mají své místo na klikatých okreskách, kde naplno vynikne perfektně vyvážený podvozek. I na rozbitých silnicích severních Čech s ním při testování Ekonom mohl jezdit komfortně, přitom si ale mohl užívat i agility, které Jaguar dosahuje díky pohonu zadní nápravy a strmému řízení. Řazení automatické převodovky se dá navíc korigovat páčkami pod volantem. S Jaguarem XF Sportbrake si tedy užijí i závodiví řidiči. Jaguar navíc útočí na konkurenci slušnou cenou. Testovaný model začíná na částce 1 362 097 korun, konkurenční BMW 530d Touring stojí 1 390 000 korun, Mercedes-Benz E 350 BlueTEC pak 1 357 620 korun.

Jan Markovič

Tabulka technických parametrů
Jaguar XF Sportbrake 3.0D

Motor: vznětový šestiválec
Objem: 2993 ccm
Výkon: 177 kW (240 k)
Toč. moment: 500 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7,1 s
Max. rychlost: 240 km/h
Převodovka: 8stupňová, automatická
Komb. spotřeba: 6,1 l / 100 km
Rozměry: 4966 x 1877 x 1480 mm
Rozvor náprav: 2909 mm
Hmotnost: 1880 kg
Obsah kufru: 550/1670 l
Cena: 1 362 097 korun včetně DPH

Spolu s bleskově řadícím automatem zvládá auto rychlé předjíždění, ani ve vysokých dálničních rychlostech mu nechybí chuť k další akceleraci.

Na vyváženě navržený Jaguar XF Sportbrake je pěkný pohled. Svažující se střecha dodává vozu na eleganci a sportovním nádechu.

V interiéru jsou použity kvalitní materiály, jako je kůže nebo dřevěné a chromové dekory.

Výrazná světla LED upoutají pozornost při pohledu na přední část vozu. Zatímco velká brzdová světla dominují zadní části.

Ve sportovním režimu se jednotlivé rychlosti automatu zobrazují na displeji umístěném na palubní desce.

Vůz dlouhý téměř pět metrů dokáže převézt až 550 litrů nákladu.

Foto: Jaguar