Společný podvozek, který sdílejí Seat Leon, Volkswagen Golf, Audi A3 a Škoda Octavia je výhodný především kvůli úspoře hmotnosti. Každý model se chlubí tím, že se mu podařilo mezigeneračně zhubnout. Výjimkou není ani Octavia Combi, která shodila v závislosti na motorizaci až 102 kilogramů. Odtučňovací kúra prospívá dynamice i nižší spotřebě. Tužší platforma navíc zlepšuje jízdní vlastnosti vozu. Podvozek je k dostání se dvěma druhy zadní nápravy - jednoduchou a víceprvkovou. A zde vstupuje do hry koncernová politika. Zatímco Golf má už s motorem 1.4 TSI sofistikovanější nápravu, testovaná Octavia, která je v hierarchii značek postavena níže, nabídne jen jednoduché zavěšení. To lepší je k dostání jen pro verze s pohonem všech kol nebo zatím nejsilnější motor nabídky 1.8 TSI, který rozhodně nebude tvořit velký podíl v počtu prodaných kusů. Jednodušší a logicky levnější řešení zadní nápravy je cítit zejména po okamžitém přesednutí z vozu s víceprvkovou nápravou. Octavia je naladěna měkce, tedy komfortně. Když se dostane do zatáček, naklání se o poznání více než ta s lepší nápravou, která mnohem lépe drží stopu. Také přejíždění nerovností a výmolů, kterých v Česku není málo, jí jde hůře s jednoduchým zavěšením. Rázy od kol jsou silnější. Přes tyto nedostatky si ale jízdní komfort zaslouží pochvalu. Zejména při dálničních rychlostech, kdy Ekonom potěšilo precizní odhlučnění interiéru.

Testovaný motor 1.4 TSI disponuje výkonem 103 kW, na palubě byl spojený s manuální šestistupňovou převodovkou. Ta je nastavena ideálně tak, aby jednotka nabídla co nejlepší dynamiku ve městě i mimo ně. S benzinovým čtyřválcem se snadno předjíždí, v dálničních rychlostech pak na šestý stupeň jde pod 3000 otáček za minutu, takže má i zde slušnou spotřebu a nabídne ještě dostatek prostoru pro zrychlování. Celkem Ekonom s vozem ujel okolo 150 kilometrů, spotřeba 7,5 litru benzinu na 100 km tedy rozhodně není špatný výsledek.

Škoda Octavia Combi si navíc umí cestující hýčkat nadprůměrnou prostorností. Interiér mezigeneračně narostl o 33 mm na délku. Poznat je to zejména na zadních sedadlech, kde je stejně místa jako v řadě o třídu větších vozů. Komfortní sedadla by měla zaručit, že posádka nevystoupí z vozu příliš unavená ani po dlouhé cestě. Světlé sedačky dobře ladí se stejně tónovanou palubní deskou, která je jednoduše pojatá a přehledná. Velká obrazovka s jemným displejem a dotykovým ovládáním funguje skvěle, například listování seznamem hudby připomíná tablet graficky i rychlými odezvami na dotyk. A v nabídce nechybějí ani známá Simply Clever řešení, i Octavia Combi tak má ve víku nádrže schovanou škrabku na led.

Kufr je s hodnotou 610 litrů největším ve své třídě. Bonusem je dvojitá podlaha či sada háčků pro snadnější převoz naditých nákupních tašek. I proto je nová Octavia Combi snem českých chalupářů.

Jan Markovič

Tabulka technických parametrů
Škoda Octavia Combi 1.4 TSI Greentec

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1395 ccm
Výkon: 103 kW (140 k)
Toč. moment: 250 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8,5 s
Max. rychlost: 212 km/h
Převodovka: 6stupňová, manuální
Komb. spotřeba: 5,3 l / 100 km
Rozměry: 4659 x 1814 x 1465 mm
Rozvor náprav: 2686 mm
Hmotnost: 1197 kg
Obsah kufru: 610/1740 l
Cena: 434 900 korun včetně DPH

Díky společné platformě koncernových vozů ztratila Octavia Combi na hmotnosti až 102 kilogramů.

Nová generace Škody Octavia Combi nezměnila vzhled. Pokud jde o jízdní vlastnosti, profituje i ztrácí kvůli koncernové strategii.

Světlé sedačky ladí se stejně tónovanou palubní deskou, která je jednoduchá a snadno přehledná.

Velká obrazovka vybavená dotykovým ovládáním funguje skvěle, rychlými odezvami na dotyk připomíná tablet.

Kufr je největší ve své třídě. Má dvojitou podlahu či háčky pro nákupní tašky.

Testovaný motor 1.4 TSI disponuje výkonem 103 kW.

Foto: Archiv, Jan Markovič