Nuda nemá místo ani v kabině auta. Vše je připraveno tak, aby ladilo se zevnějškem malého vozu. Černá sedadla zdobí žluté linky, stejně jako palubní desku žlutým lakem barvené díly. Vrcholem je pak sportovně střižený volant se třemi rameny potažený kůží - v horní části černou, ve spodní žlutou. Velmi pěkná je i dvojice budíků v přístrojovém štítu. Ty mají červené podsvícení, jež ještě dokresluje pocit sportovnosti. Špičkový je multimediální systém. U malého vozu spíše levnější značky Ekonom rozhodně nečekal tak kvalitní dotykovou obrazovku s jemnou grafikou, snadným ovládáním a rychlými reakcemi. Telefon bylo jednoduché spárovat pomocí Bluetooth, iPod zase šlo snadno připojit přes zdířku USB. Velikost vozu předurčuje využití Adama k cestování maximálně ve dvou lidech. Zadní dvojice sedadel je spíše nouzová. Pokud se ale spolujezdec uskromní, nemělo by být problémem vyrazit na delší výlet i ve třech. Za řidičem už ale mnoho místa není. Dozadu se přistupuje po sklopení předních sedaček dostatečně velkým otvorem. S prostorem nad hlavou budou mít problémy i lidé střední postavy. Zadní sedačky proto nejčastěji poslouží po sklopení opěradel k rozšíření místa až pro 663 litrů nákladu. Do miniaturního kufru se totiž vejde maximálně jedna sportovní taška. To ale nevadí. Cílovou skupinu zákazníků tohoto modelu bude více zajímat možnost pořídit si na strop diody simulující hvězdy na noční obloze za 7000 korun.

Slabším místem Opelu Adam je jeho pohonná jednotka. Ačkoli Ekonom dostal k testu nejsilnější motorizaci, tedy benzinový čtyřválec s objemem 1,4 litru a výkonem rovných 100 koní, bylo po týdenním testování zřejmé, že radost závodivým mladým řidičům příliš dělat nebude. Atmosférická jednotka je totiž v nízkých otáčkách poměrně lenivá, k životu se probouzí až okolo 2000 otáček, k rychlejším reakcím je pak třeba vytáčet ji nad 4500 otáček. Dynamika vozu tedy nepatří k nejlepším a zejména předjíždění ve vyšších rychlostech mu dělá potíže. Pouze pětistupňová převodovka znamená, že na dálnici při rychlosti 130 kilometrů motor točí 4000 otáček za minutu, proto je třeba připravit se na vyšší hluk i spotřebu. Adam je tak předurčen hlavně do městského provozu, kde je zapotřebí počítat se spotřebou okolo 8 litrů benzinu na 100 kilometrů.

Škoda slabšího motoru, protože podvozek je dobře naladěn hlavně na sportovní svezení. Tužší základ doplňují velká kola a dělají ze svezení v zatáčkách zábavnou záležitost. Byť posilovač řízení pracuje až příliš horlivě, lze se za volantem dobře bavit. Převod řízení je totiž poměrně krátký, což naopak řidiči neocení ve vyšších rychlostech, kdy je nutné směr vozu poměrně často korigovat. Ve městě pak zejména ženy ocení funkci City, kterou Opel okoukal od Fiatu. Ta posilovač řízení nastaví tak, že je možné otáčet volantem i pomocí malíčku. Podtrženo, sečteno: Adam nabízí pro řidičskou omladinu hodně. Jen na něj bude muset z brigády poměrně dlouho šetřit, nebo si ho přát jako odměnu za složení maturity.

Jan Markovič

Tabulka technických parametrů
Opel Adam 1.4 Ecotec

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec
Objem: 1398 ccm
Výkon: 74 kW (100 k)
Toč. moment: 130 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s
Max. rychlost: 185 km/h
Převodovka: 5stupňová, manuální
Komb. spotřeba: 5,5 l / 100 km
Rozměry: 4090 x 1720 x 1484 mm
Rozvor náprav: 2311 mm
Hmotnost: 1135 kg
Obsah kufru: 170/663 l
Cena: 388 900 korun včetně DPH

Slabším místem Opelu Adam je jeho pohonná jednotka. Radost závodivým mladým řidičům příliš dělat nebude.

Opel Adam jen o něco málo přerůstá čtyřmetrovou délku, proto je ideálním a pohledným vozem do městského provozu.

Sportovně střižený volant se třemi rameny je potažený kůží - v horní části černou, ve spodní žlutou.

Ve výbavě byla také 17palcová kola se žlutým proužkem. Na výběr jsou však tisíce možností barevných kombinací.

Obrazovka potěší snadným ovládáním. Telefon lze spárovat pomocí Bluetooth.

Černá sedadla zdobí žluté linky stejně jako palubní desku.

Foto: Archiv, Opel