Při hledání nových exportních teritorií obvykle stačí následovat mladoboleslavskou automobilku. Při použití tohoto lakmusového papírku je zřejmé, že českou obchodní výměnu s africkým kontinentem čeká velký rozmach.

"V Alžírsku stoupá poptávka po nových autech v řádu desítek procent a během několika let tam lze předpokládat nárůst trhu na půl milionu vozů ročně," řekl týdeníku Ekonom mluvčí Škody Jozef Baláž. Auta s okřídleným šípem se v současné době prodávají také v Maroku, Egyptě, Ghaně, Súdánu, Nigérii a na Pobřeží slonoviny.

"V roce 2012 jsme v afrických zemích prodali zákazníkům 12 200 vozů, což je výrazný nárůst oproti roku předešlému, kdy jich bylo 4300," uvedl Baláž. Škoda v současné době zvažuje vstup do tří dalších států. Jmenovat je nechce, jisté je pouze to, že nepůjde o Jihoafrickou republiku.

Jako perspektivní teritorium vidí Afriku také společnost Zetor Tractors. V roce 2012 zamířila z Brna do Afriky téměř stovka traktorů, což je oproti roku 2011 dvojnásobek. I v případě Zetoru je hlavním trhem Alžírsko, na které zatím připadá 85 procent afrických prodejů. Firma vyváží také do Ghany a Jihoafrické republiky, uvažuje o vstupu do Egypta a Nigérie. Hledá rovněž nového obchodního zástupce v Angole, kde je značka z minulosti dobře známá.

Na byznysu s Afrikou postavila svůj úspěch Veba Broumov, která se vrhla na tkaní luxusního afrického brokátu. "Za prvních pět let své strategické orientace na africké trhy dokázala naše firma zdvojnásobit svůj vývoz a za dalších pět let tento výkon zopakovala dalším dvojnásobkem na 1,9 miliardy korun," uvedl generální ředitel Josef Novák.

Miliarda zákazníků

Afrika dnes představuje miliardu potenciálních zákazníků. Za posledních 10 let se výrazně změnila. Během tohoto období zažila každoroční zhruba pětiprocentní přírůstek HDP. Kontinent sice roste z nízkého základu a jsou v něm propastné rozdíly mezi bohatými a chudými lidmi i oblastmi, ale stejně prožívá nejúspěšnější období v moderních dějinách. Češi vnímají zejména zprávy o válkách, pohromách, hladu a excesech, ale řada afrických zemí se nyní rychle rozvíjí. Platí to především o Jihoafrické republice, Ghaně a frankofonních zemích na západě světadílu (Senegal, Benin a Togo). "V těchto zemích působí silné evropské banky a jsou tam i relativně vzdělaní, snaživí a pracovití lidé, což již nelze tak jednoznačně prohlásit o zemích severní a střední Afriky," říká předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček. Podle něho zájem menších společností o obchod s Afrikou výrazně roste. "Velmi dobře se tam daří středním firmám, jako je Vari a Technistone, dobývat Afriku se chystá INCO Engineering či Aquel Bohemia," dodává.

Pro malé inovativní firmy může být Afrika lepším trhem než třeba Čína. Jak připomíná Otto Daněk, ředitel společnosti ATAS Elektromotory a místopředseda Asociace exportérů, jde o 55 zemí. I pro malé podniky, které nedokážou obsluhovat celý obrovský čínský či indický trh, se tak naskýtají v menších afrických státech šance. Afričané přitom na rozdíl od Číňanů většinou nemají technologie ke kopírování ani výrobní základnu, která by dokázala zkopírované zboží vyrábět.

"Je to kontinent, který je většinou chudý, ale hladoví po zboží téměř všeho druhu, a zároveň nesmírně bohatý na suroviny, což by bylo možné využít pro barterové obchody," domnívá se Daněk.

Dva odlišné světy

Z obchodního i kulturního hlediska se Afrika dělí na dvě části. Jde o arabský sever při Středozemním moři a o početné státy "pravé" subsaharské Afriky. Vývoj obchodních vztahů s těmito dvěma oblastmi byl v posledních 20 letech výrazně odlišný. "Zatímco na dlouholetou obchodní spolupráci Československa s arabskými státy se podařilo navázat bez výrazného poklesu, v subsaharské oblasti se začíná dařit až nyní," říká Viktor Lorenz z oddělení Afriky a Asie na ministerstvu průmyslu a obchodu.

Za posledních pět let se český vývoz do subsaharské oblasti zdvojnásobil na loňských 798 milionů dolarů. "Zatímco jsme v roce 2011 dosáhli v tomto regionu kladné obchodní bilance ve výši 249 milionů, podle předběžných údajů za rok 2012 již 266 milionů dolarů," zdůrazňuje Lorenz. A zvyšuje se nejen celkový objem dodávek, ale i počet zemí, s nimiž české firmy reálně obchodují.

Do severní Afriky (Maroka, Alžírska, Libye, Tuniska a Egypta) vyvezly loni české firmy zboží v hodnotě téměř 633 milionů dolarů, přičemž obchodní bilance vykázala v případě těchto zemí kladný výsledek ve výši 361 milionů dolarů.

Problémy, s nimiž se čeští vývozci na severu Afriky v poslední době setkávají, souvisejí s chaosem po takzvaném arabském jaru. Revoluce vedly k tomu, že některé investiční projekty nabraly zpoždění. "Je patrná snaha islamistů upevnit si pozice. Pro české exportéry je působení například v Egyptě nyní nejisté," varuje Jiří Grund, zakladatel textilní firmy Grund a předseda Asociace exportérů. Podle něho povede nástup islamistů například k odlivu turistů z Egypta, což sníží koupěschopnost Egypťanů. Jiné firmy to ale (s výjimkou Libye) až tak zle nevidí. Například ČKD Praha DIZ se pyšní tím, že stojí v čele konsorcia, které si tuniská státní energetická společnost STEG vybrala pro výstavbu nové propanové chladicí stanice v nalezišti ropy a plynu El Borma na Sahaře. "Úspěch v tomto projektu v hodnotě asi 350 milionů korun vnímáme jako vstup na strategické území severní Afriky s velkými zásobami ropy a plynu," říká Miroslav Franěk, obchodní manažer divize plyn a ropa.

Petr Korbel

Afričané na rozdíl od Číňanů většinou nemají technologie ke kopírování ani výrobní základnu, která by dokázala zkopírované zboží vyrábět.

Veba Broumov založila svůj byznys na africkém trhu, kam dodává luxusní brokát. Podle šéfa firmy Josefa Nováka (na snímku) firma ročně vyváží zboží za téměř dvě miliardy korun. Foto: René Volfík