V letošním roce dojde k rozmachu bezkontaktní platební technologie, předpovídá generální ředitel MasterCard Europe (MC) pro ČR Miroslav Lukeš.

Ale není to jen o počtu vydaných karet, ale také terminálů. Proto MC pro obchodníky vyvinul levné řešení: čtečku, která se dá připojit na chytrý mobil.

Další obchodní příležitosti v digitálním světě podle něj nejde přehlédnout, jako jeden z mála pak věří, že se v ČR "chytí" předplacené karty.

Kam podle vás míří v letošním roce platební technologie v ČR?

Letos nastupují bezkontaktní transakce. Už dnes vydává, nebo brzy bude vydávat naše bezkontaktní karty 12 bank na trhu. Rozvíjí se i akceptační síť pro umožnění placení bezkontaktními kartami. Tento rok je určitě rokem reálného nástupu této technologie.

Zároveň vidíme obrovskou příležitost v digitálním světě. Na internetu se stále málo platí kartami, což chceme změnit. Proto jsme uvedli digitální peněženku MasterCard Mobile, umožňuje platbu na internetu i v mobilních aplikacích a je pro obchodníky levnější. Z hlediska uživatele je platba bezpečnější. Placení mobilem je obecný trend a myslím si, že veškeré placení se do mobilu postupně "přestěhuje".

Na tuto možnost jsme zareagovali uvedením služby MasterPass, jedním nástrojem v mobilu tak zaplatíte kdekoliv a kdykoliv, tedy jak v digitálním světě e-shopů a mobilních aplikací, tak na terminálu.

Kdybych jako běžný klient chtěl využít MasterPass, jak mám postupovat?

Na trhu máte nyní dvě možnosti. Buď zajít za GE Money Bank, která má jako první banka v ČR k dispozici komerční řešení pro bezkontaktní mobilní placení. Vaši kartu vám pošlou do mobilu, který však musí být vybaven čipem NFC a mobilem pak platíte na terminálu.

Druhou variantou je aplikace MasterCard Mobile, v ní si můžete zaregistrovat jakoukoliv kartu, následně prostřednictvím aplikace platíte svými kartami na webu, či přímo v aplikaci.

Zmiňoval jste, že spolupracujete s GE MB. Vyjednáváte i s nějakou další bankou?

Mohu říci, že mobilní placení zvažují téměř všechny velké banky a samozřejmě i jejich menší vyzyvatelé. Bavíme se o různých technologických možnostech.

Zabezpečení aplikace. Co když klient ztratí telefon? Kartu lze například zablokovat na telefonní lince...

Mobilní placení je ještě bezpečnější. Máte možnost klasicky zablokovat svoji kartu, ale digitální peněženka sama o sobě je navíc chráněna heslem. Když ho zadáte 3x špatně, znepřístupní se na následujících 24 hodin. To dává dostatek času na to, aby klient vše nahlásil a my podnikli další kroky (blokace karty, aplikace).

Velké zabezpečené spočívá i v tom, že v podstatě tuto "kartu" v mobilu nedáváte z ruky, nikdo vám jí neokopíruje, nic nikam třeba do počítače nemusíte přepisovat. I uživatelé vnímají digitální peněženku v mobilu jako bezpečnější, jako něco, co mají pod kontrolou.

Jak rozšířit bezkontaktní placení ještě více? Je samozřejmě cílem nejen MasterCard, ale i konkurenční asociace VISA, aby se platilo co nejvíc, když už ne bezkontaktně, tak alespoň "klasicky" kartou...

Jde to ruku v ruce. Bezkontaktní placení se velmi rychle rozšiřuje. Každý nový terminál v ČR navíc umí přijímat bezkontaktní karty MasterCard, banky vydávají většinu nových karet také s touto technologií. Ten nástup je jedním z nejrychlejších v Evropě. V tuto chvíli jsme například před Švýcarskem či Maďarskem v počtu realizovaných bezkontaktních transakcí.

Určitě ale budeme dále učit klienty, jak správně technologii využívat, protože bezkontaktní karty MasterCard zaznamenávají meziročně 50% nárůst objemu transakcí. Pro držitele karty je to "pípnutí" za nákup do 500 Kč ohromným zlepšením. Doteď často lidé nechtěli platit kartou, protože se domnívali, že to zbytečně dlouho trvá. Bezkontaktní placení je pro ně důkaz změny.

Nyní se diskutuje, jak přesvědčit malé obchodníky, aby se nebáli a pořizovali si platební terminály. Jaké obchodní schéma v tomto případě preferujete? Jaká řešení nabízíte?

Uvažujeme o nasazení MasterCard Mobile nebo o alternativách terminálu. Terminál je kvůli bezpečnosti poměrně drahý. Ale alternativou terminálu může být třeba mobilní telefon vybavený čtecím zařízením na karty. Tím se radikálně snižují náklady a banka tak může akceptaci nabídnout.

Zároveň je to jednodušší na zavedení. Stejně tak MasterCard Mobile je velmi levný na zavedení pro malé obchodníky nebo třeba restaurace. Číšník vám ukáže QR kód, vy si jej naší aplikaci vyfotíte a jemu se jen v jeho aplikaci ukáže "zaplaceno". Kromě technologických možností upravujeme i ekonomické podmínky, zejména v oblasti digitálních plateb nebo malých částek.

Ale je tam předpoklad, že klient má chytrý telefon a používá stejnou aplikaci...

Ano.

Mobilní telefon jako alternativa terminálu, musí být ještě nějak speciálně vybaven či upraven?

Ano. Jedná se o čtecí zařízení, které se k obchodníkovu mobilnímu telefonu připojí konektorem nebo bezdrátově. Existují už také přídavná čtecí zařízení, kde zadáte bezpečně PIN (zadávat PIN jen na mobilu je rizikové, neboť mohou existovat aplikace, které jen "simulují" reálnou platbu).

Náklady na něj jsou řádově mnohem nižší než klasický terminál, bavíme se o desítkách euro, oproti tomu terminál stojí stovky euro... Stačí tedy pořídit doplňkové zařízení, stáhnout aplikaci a "fungujete".

Co nás čeká v budoucnosti? Budeme platit podkožními čipy?

Technologicky to je možné, v řadě zemí MasterCard experimentoval například s otisky prstů... Teď je ale relevantnější slučování platebních možností do mobilu. To pro nás představuje projekt MasterPass, v jedné aplikaci budete mít všechny svoje platební karty a zaplatíte tak nejen bezkontaktně, ale také na internetu prostřednictvím svého účtu (chráněného klasicky heslem), nebo přes QR kód... Jedna univerzální peněženka, do které se vše sloučí. Je to pohodlnější, bezpečnější. Celá řada lidí dnes již hledá jistou univerzálnost.

 



Pojištění


Každá druhá pojistka je v cizině sjednána online. Zjistěte proč a zda se to vyplatí i Vám.



>> Průvodce pojištěním


 

Jde nějak generalizovat vztah Čechů ke kartám a bezhotovostnímu platebnímu styku?

V tomto jsme zhruba na úrovni Rakouska či Německa co se týče celkového objemu. Ale Češi stále radši vybírají z bankomatů, než aby používali své karty a máme tedy co zlepšovat.Meziroční používaní karet u obchodníků roste dvouciferným tempem, tento trend bude jednoznačně dále pokračovat. Souvisí to také s nástupem mladší generace, která karty bere jako samozřejmost, a popularitou bezkontaktních karet MasterCard. Jakmile si je totiž jednou vyzkoušíte, už jinak platit nechcete... (smích)

Předpovídal jste slučování aplikací do jednoho zařízení, bude jím plastová karta nebo mobil?

Budete si moci vybrat. Již dnes nabízíme mobily, nálepky, karty. Je na vás, co je nejpohodlnější. Pro běžné fungování patrně mobil, pro placení například na festivalu využijete raději platební nálepku, pro placení MHD budete například využívat bezkontaktní kartu...

Jaký máte názor/náhled na cobrandové (víceznačkové/vícefunkční) karty?

Český zákazník se stává stále více náročným. A čím je náročnější, tím častěji sahá po cobrandových kartách, nebo kartách multifunkčních (spojených s dopravou, nebo s věrnostním systémem atp.), protože mu přináší dodatečné výhody. Na kartu se může přestěhovat celá řada různých aplikací. Skvělým případem je Londýn, kde se kartou platí za MHD.

Pokaždé, když vstoupíte do autobusu, tak použijete svoji platební kartu MasterCard. Výhoda celého systému však tkví v tom, že si nemusíte kupovat denní či týdenní jízdenku. Systém vás při každé další transakci rozpozná a podle četnosti vašich cest vybere nejvhodnější jízdenku, automaticky vám zúčtuje nejlepší tarif. Pokud tedy za den překročíte 5,90 liber, tak další cesty se vám neúčtují, neboť 5,90 liber je cena denní jízdenky. To je příklad toho, jak karty spojují více funkcí.

Zmiňoval jste karty spojené s určitými benefity. S těmi se pojí vyšší náklady na akceptaci. Nehrozí riziko, že by se banky mohly pokusit přenést tyto náklady na obchodníky?

To riziko nehrozí. Uživatelé takovýchto karet mají zpravidla tendenci utrácet větší sumy než je obvyklé, obchodníci je spíše budou "tolerovat", neboť uvidí, že mají větší obrat. To, že zákazník je náročnější, vyžaduje více služeb, benefitů. Nebojíme se toho, že by kvalitního zákazníka nechali odejít jinam jen kvůli ceně, když jinde nabízí slevy v řádech desítek procent.

Jaký máte názor na surcharging?

Vnímáme to jako něco, co není populární u držitelů karet. Tím pádem něco, co se nebude masově šířit, zákazníci jsou striktně proti tomu a vidí to spíše jako nemorální požadavek. Nechceme ovšem omezit právo obchodníka poplatek přenést na zákazníka. Pokud je obchodník schopen zákazníkovi vysvětlit, že ten přenesený poplatek je oprávněný.

Je třeba upozornit, že obchodníci mají také své náklady za manipulaci s hotovostí, je to rizikovější (krádeže, falešné bankovky), přesto nikdo neúčtuje za platbu hotovostí nějaké poplatky navíc. Naopak, třeba v zahraničí se začínáme setkávat s výslovnou preferencí karet, například v Holandských restauracích se ptají, zda byste radši nechtěli platit kartou.

Jsem-li zájemce, který by chtěl platit bezkontaktně mobilem, ale nevlastním potřebný přístroj. Je pro mě nějaká alternativa?

V tomto případě doporučuji přilepit MasterCard nálepku na Váš telefon. Tak budete mít svou kartu stále u sebe.

Zvažovali jste třeba nabídku microSD karet, které disponují bezkontaktní technologií?

Je to něco, co jsme schopni technologicky nabídnout, zatím jsme však nezaznamenali poptávku. Zatím je častěji levnější a rychlejší vydat spíše tu MasterCard nálepku. Je ale možné, že tyto karty se ještě rozšíří.

Chcete upozornit na nějaký trend, který vás zaujal?

Určitě nás potěšil rychlý nástup MasterCard Mobile. A to teprve chystáme marketingovou podporu této službě. Během pár týdnů ji tisíce lidí začalo využívat, a co je hlavní, aktivně s ní platí. Nečekali jsme, že Češi budou až tak inovativní. To nás povzbudilo, že do budoucna máme dále přinášet další služby, řešení a inovace... Český trh má z hlediska MasterCard v Evropě velkou pozornost, chceme zde všechny hlavní inovace uvést.

Kromě tradičních kreditních a debetních karet také vidíme nástup karet prémiových (s bonusovými programy atp.). Určitě krom toho budou stále četnější karty pro byznys klientelu a předplacené karty. Vidíme také další prostor pro nástup dopravních karet po vzoru Bratislavy či Libereckého kraje.

V jakých oblastech by se mohly chytit ty předplacené karty?

Předplacené karty mají to kouzlo, že mají široké množství uplatnění: pro děti, pro cestování (umí být víceměnové), festivalové... Mají velmi široké uplatnění, možná proto je tak těžké je někde prosadit, protože je těžké vybrat si "to správné". Věříme tomu, že předplacené karty si získají oblibu i v ČR.