Dnes dvaatřicetiletý byznysmen začínal podnikat jako patnáctiletý (založil firmu na sobotní doručování baget do domácností), vystudoval prestižní chicagskou Northwestern University a začal pracovat v různých webových firmách, většinou vlastněných podnikatelem Erikem Lefkofskym. Ten mu také poskytl coby investici milion dolarů do jeho vlastní firmy. Z původního, trochu odlišného záměru se zrodil slevový portál.

 

Google v roce 2010 nabídl za Groupon neoficiálně šest miliard dolarů, Mason ale prodej odmítl. Místo toho dovedl v roce 2011 firmu ke vstupu na burzu, která její hodnotu ocenila dokonce na 13 miliard. Kdo se směje naposled, ten se směje nejlépe? Ne tak docela, bohužel to byl vrchol, ze kterého už následovala jen cesta dolů. Firma od té doby ztratila více než tři čtvrtiny hodnoty. Když předminulý týden Groupon ohlásil další ztráty a akcie se zase propadly, byl Mason do večera bez místa. Do šatny ho poslali akcionáři, konkrétně jeho první zaměstnavatel i investor Lefkofsky.

 

Co z toho plyne? Že žádný strom neroste do nebe. Že vizionáři a zakladatelé firem nejsou vždy těmi nejlepšími "provozními" řediteli. A že obchodní model Grouponu patrně negarantuje stabilní růst a prosperitu. Na což mnozí upozorňovali.

 

Potíže Grouponu ovšem mohou být i signálem toho, že v segmentu firem kolem webu začíná být "přetopeno". A mohou zesílit obavy (zmíněné mimochodem i v článku o start-upech na této a předešlé straně), zda nežijeme v nové webové bublině. "Ne, ne, ne!" slyšíme od lidí, kteří dnešnímu ekonomickému optimismu kolem webu věří. Ale znáte staré pravidlo: že žijete v bublině, poznáte až tehdy, když praskne.